torsdag, november 02, 2006

Boys will be boys

Jag hade nyligen en diskussion om barnuppfostran med en spanjor.

Sammanfattningsvis kan man säga att för små flickor är det mesta okej, de kan bära jeans, klä ut sig till cowboys och leka med leksaksvapen d.v.s traditionella manliga attribut. För små pojkar är dock situationen annorlunda, de skall inte uppmuntras att bejaka sina mer feminina sidor såsom att leka med dockor, dansa balett eller klä ut sig i flickkläder. Tvärtom skall man förbjuda detta beteende.

Motivet är att de skulle bli förvirrade angående sin identitet. Antingen blir flickor inte förvirrade om de klär ut sig till Rambo eller så beror det på att manliga egenskaper skattas högre. You tell me!

Vidare framgick det tydligt att barnet har väldigt lite att säga till om generellt och att man som förälder sällan behöver motivera sina beslut eller ta dem i samråd med barnet. Detta gällde tex om en 11-årig gosse själv vill bestämma vad han skall ha på sig. (Inte att undra på att spanska barn är så välklädda.) Anledningen är att barn mår bättre av en fast hand och ändå inte förstår föräldrarnas argument.

Shit, jag trodde att JAG var konservativ men inser att jag nästan är en hippie...

4 kommentarer:

Kerstin sa...

Ja, det där är verkligen klurigt, men jag tror att det är rätt så induviduellt. Vissa barn kanske behöver en fastare hand medan vissa utvecklas bättre med lite lösare tyglar. Jag vet i alla fall att min 11-åriga goss prompt vill sminka sig/klä sig i tjejkläder så ska han få göra det.

Blancaflor sa...

Jag haller med dig, men har svart för alltför auktoritär barnuppfostran, vilket man ser för mycket av i Spanien. Det är tex inte ovanligt att man ser föräldrar daska till sina barn i affärer och pa gator. Det har jag aldrig sett i Sverige.

Klart pojken skall ha smink! ;)

Anna Malaga sa...

Det här är ett jätteintressant ämne, och du tar ju upp mânga olika saker.
När det gäller "rädsla" för manlig homosexuallitet, finns det ju i alla kulturer, men det tar sig olika uttryck. I Sverige skulle inte gärna en nykter man ställa sig och dansa själv pâ dansgolvet, eller ta pâ sig en rosa skjorta och guldhalsband med ett helgon pâ.
I Spanien vill männen inte hänga tvätt när grannarna ser eller köpa en leksaksspis till sonen.
Tjejerna fâr gärna ha jeans, men de uppmuntras verkligen att vara feminina, alltid välkammade och inte smutsa ner sig eller fâ blâmärken, tycker jag.
När det gÄller uppfostran tycker jag det är bra med regler, men gillar inte heller örfilar. Enligt en undersökning var det faktiskt de "slappaste" föräldrarna som gav barnen en lusing dâ och dâ. De tog den lättaste vägen, istället för att ta sig tid att förklara, upprepa osv.
Hjälp, vad lângt det blev ;-)

Blancaflor sa...

Det är klart att det skall finnas regler. Vi fick lära oss tre olika förhallningssätt ang. barnuppfostran i skolan; auktoritär, demokratisk och Lat-ga (Laissez-faire). Den bästa är naturligtvis den demokratiska.

Att spanska män är mer "macho" än svenska tycker jag är väldigt tydligt och det genomsyrar hela samhället. Män är män och kvinnor är kvinnor helt enkelt och de har sina respektive "uppgifter".

Mina spanska vänner tycker att vi i Sverige har ett jämlikare samhälle eftersom de tycker att svenska män är som kvinnor. Det säger en hel del om mentaliteten tycker jag.

Detta blev ocksa langt ;)