tisdag, november 07, 2006

Pudelns kärna

Jag tycker att det är synd att pudlar många gånger har dåligt rykte eftersom de anses vara fånigt klippta och mesiga i största allmänhet.

Det är inte sant.

Anledningen till de typiska bollarna och den kortklippta bakdelen i den klassiska lejonklippningen är logisk. Pudeln är traditionellt en vattenapporterande hund och man klippte bort så mycket päls som möjligt för att underlätta dess rörelser. Man sparade dock päls runt leder och bröstkorg för att värma. Bollen på svansen var för att hunden lättare skulle ses i vattnet.

Jag är inte förtjust i den klippningen, men den används främst på utställningshundar.

Dessutom är pudlar oerhört intelligenta, vänliga, skäller väldigt lite och deras päls är mjuk och fluffig och luktar inte "hund".

Allra mest gillar jag vita kungspudlar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

JA!!! Du har så tokrätt! äntligen en vettig människa.
Pudlar är underbara. Fast dom ska vara kortklippta.

=)

Jag har två stycken, dock svarta. haha

Blancaflor sa...

Underbart! :)
Ingen förstar pudlars storhet utan ser bara en rosafärgad cirkushund framför sig.

Min moster har tre. Tva vita och en brun.