onsdag, november 08, 2006

Svenska för invandrare

Jag sitter och bläddrar i en bok för utlänningar som vill lära sig svenska. Den är mycket pedagogisk. Dessutom beskriver texterna det svenska samhället väldigt bra.

Könsroller:
Jonas bakar bröd.
Ellen kör bil.

Familjebildning:
Lisa Nilsson studerar internationell ekonomi. Hon är inte gift men väntar barn.
Bosse har tre barn men han är skild och bor ensam.
Jag är Klaras pappa. Men jag är inte Emils pappa.

Ett mångkulturellt samhälle (naturligt då boken riktar sig till invandrare):
Emil är hemma hos en kompis, Nelson
Kafé S.tella har en ny ägare, Dimitris.
-Hej jag heter Ritva, vad heter du
-Said
Lisa pratar med Achmed.

Out of date:
Är det han som brukar ha en brun väst. I mockaskinn?
På lördagarna var det dans i Folkets Hus.
(Hos tandläkaren) Syster, gör iordning en bedövningsspruta.

Dessutomär den full av massa sköna 80-talsfoton.

7 kommentarer:

Zoe sa...

haha, underbart! vad är det för kul bok?

Anna Malaga sa...

Hjälp! Det är ju rena julkalendern :-)
Visserligen fattas varannanveckorsbarn och en mamma som har gâtt in i väggen, men i alla fall... bäst att gâ ut hârt frân början, sâ att alla iranier vänjer sig med en gâng :-)

Blancaflor sa...

Zoe: Den heter "Nya mal" och är text- och övningsbok för invandrare som vill lära sig svenska. Den är min pojkväns. :)

Anna: Hahaha! Japp, den är väldigt politiskt korrekt.

Anna sa...

Haha, var får man tag på den?

Blancaflor sa...

Anna: Jag köpte den pa Akademibokhandeln i Gbg.

Anonym sa...

Hur går det för din pojkvän med svenskan, fortfarande motiverad och intresserad? Har han lärt sig mycket?:)
Jag och min sambo har fortfarande inte kommit igång så bra. Fast igår frågade han mig på svenska om jag ville ha gröt, och jag lärde honom att hästar gnäggar och åsnor skriar.

Blancaflor sa...

Ulrika: Det gar ganska bra. Men jag pushar honom inte. Det är han som vill lära sig och han far göra det i sin egen takt. Men det skulle vara kul om han kunde mer :)