måndag, november 06, 2006

OKEJ


Kommer ni ihåg tidningen Okej (kanske finns den kvar?)?

Den var populär på 80-talet och handlade om musik. Varje nummer var fulladdat av stora foton av poserande (ja, de poserade verkligen) stjärnor som Kiss, Boy George, Iron Maiden, Mötley Crüe, Howard Jones och svenska stjärnor som Carola och Lena Philipson.

Det som var lite speciellt med denna tidning, som lästes av många barn i mellanstadieåldern, var att innehållet var ganska avancerat. Foton på drogade hårdrocksstjärnor med smink och nitsuspensoarer varvades med bilder av Samantha Fox, Sabrina, Pernilla Wahlgren och Bobbisocks .

Så här skrev de till exempel om den italienska sångerskan Sabrina:

"Varsågod att glutta! Sabrina har ingenting emot att visa upp vad hon har. Sabrina...oh mama mia!" Brevid visades ett foto av en lättklädd Sabrina.

Om W.A.S.P skrevs följande i ingressen "De dricker djurblod på scenen och sjunger om sin djuriska sexteknik."

Fast barn idag ser ju på Big Brother och läser Aftonbladet och jag antar att det är samma sak.

Här finns en rolig länk med gamla Okejtidningar som scannats in.

7 kommentarer:

Produktionsledaren sa...

Vet du hur mycklet jag har letat efter en sån här länk.
Min svåger spelade i ett band som kom tvåa i rock SM 84 han blev kickad som sångare när de ersatte honom med Easy Actions Zinny Zann bakom micken, tror fortfarande det finns en beef där. Det finns jättemycket info om Easy Action under okej 84.
haha har redan smsat ut länken till nära och kära.

Anna Malaga sa...

Âh, jag kommer inte in pâ länken!
Jag har nog ALLA Okej frân -84 till -87 ;-)
Pâ det hela taget var 80-talet ganska oskyldigt, tycker jag.

Blancaflor sa...

PL: Vad kul att jag kunde vara behjälplig.Easy action, dem minns jag.

Anna: Vilken guldgruva! Här är adressen, kanske det gar bättre:

http://www.okejklassiker.tk/

Jag tycker att vissa saker var värre pa 80-talet.

Tex, det är en intervju med Mandy Smith i tidningen (hon är 16 ar) och de fragar om hon är oskuld. Dessutom poserar hon halvnaken, det gör ocksa Anna book. Jag menar, de är inte ens myndiga.

Kerstin sa...

Det är klart att jag läste OKEJ. Jag tapetserade hela mitt rum emd affischer därifrån. Åh, vad kul att tänka på den tiden...

Anonym sa...

Vilken underbar nostalgisajt! Grymt roligt med en tidning som har en brevspalt dar man glatt tar in det skona inspelet "TJEJER! Jag alskar er. Tack for att ni finns. JANNE" Ha ha ha

Blancaflor sa...

Kerstin: Those were the days...

lbc (lastbilscentralen?): Hahaha! Okej, solstollarna och lite mintgröna kläder = 80-talet som vi minns det.

Anonym sa...

Inte mobba mig for mina nya initialer! Det finns tillrackligt manga som gor det ;-)