torsdag, november 16, 2006

Inga from Sweden

Jag är en invandrare!

Det känns lite konstigt att tänka så. Jag känner mig bara som en svenska som bor utomlands. Men naturligtvis är jag invandrare, även om jag inte är flykting.

Jag har nog assimilerats ganska bra i mitt nya hemland.

Jag kan språket, har spansk pojkvän, äter middag kl.22.00, uppskattar och känner till spansk musik, passar upp på min käre pojkvän (Hihihi!), lagar en del spansk mat, går i kyrkan ibland och är beroende av jamón Serrano.

Jag reagerar inte över att de flesta spanjorer inte flyttar ihop förrän de gifter sig, att de bor hemma tills de är 30 år, att polisen flörtar med en vid körkortskontroller och att det mesta går att fixa med kontakter.

Troligtvis talar jag en version av Rinkebysvenska, fast på spanska. Bryter - med Málagadialekt.

Typ: Jak er svoanska ok jeter Blancaflor.

6 kommentarer:

Alley Cat sa...

Mina engelskspråkiga manliga vänner tycker att det är "sexigt" och "charmigt" när kvinnor bryter... (Tyvärr så funkar ju det inte för min del, men mina väninnor är poppis!)

Är det så i Spanien oxå?!? Att männen finner din spanska motsvarighet till "rinkebysvenska" attraktiv och charmig?!?

Anna Malaga sa...

Bra insikt!
Ibland fâr jag för mig att mânga.....öh.....västerutboende ser sig som utlandssvenskar, men inte invandrare. Dvs man ser sig med sina gamla landsmäns ögon, inte med spanjorernas.
Tänk dig t.ex. om nâgon i Sverige hade sagt "Nej, jag är inte invandrare, jag är utlandsturk!"
Vi är ju bâda delar, sâ klart!

Blancaflor sa...

Alley: Hmm...det har jag inte hört. Kanske min pojkvän tycker att det är sött? Jag tycker om vissa brytningar, men inte alla. Italienare som talar engelska tex. Ah, I like!

Tjallamalla: Man far inte roligare än man gör sig. Det är sa sant som det är sagt.

Anna: Västerutboende! Jag förstar vad du menar...;o)

Jag antar att det delvis beror pa att svenskar/engelsmän/holländare etc tycker att de är lite "finare" än invandrare ifran Rumänien och Marocko. De har valt "ett liv i solen" medan marockaner kanske främst flyttar hit för att skapa sig en drägligare tillvaro.

Det Mörka Hotet sa...

Ett lysande blogginlägg - lykkat til i spaniet!

Samuel

Kerstin sa...

Det där har jag så svårt för - de sena middagarna. David försöker få mig att bli mer kntinental - men min mage kurrar av gammal vana vid 18.00

Blancaflor sa...

Darth Vader: Tack sa mycket! :)

Kerstin: Man vänjer sig vid allt! Jag börjar jobba 9.30 och äter lunch vid 14.30. Hemma, är jag vid 19.30.