måndag, november 13, 2006

Obehagliga uttryck I

Att kväva något (någon?) i sin linda...

8 kommentarer:

Kerstin sa...

Jag tycker det låter snuskigt...

Blancaflor sa...

Jag tycker att det later som om man kväver ett barn.
Snuskigt? ;)

Alley Cat sa...

Förfärligt uttryck... Det måste härstamma från tiden då "vi" lindade "våra" barn. Ju hårdare desto bättre. Ibland kanske för hårt, så att de små stackarna helt enkelt kvävdes...

Förfärligt uttryck!

Blancaflor sa...

Alley: Precis vad jag tror ocksa, och det är fruktansvärt. Jag har inte tänkt pa hur hemskt det är innan jag tidigare idag använde uttrycket i skrift.

Alley Cat sa...

Jag kom att tänka på dig idag förresten... Läste en förklaring till uppkomsten av OK i en "fack tidning" som låg och skräpade i fikarummet här på jobbet. Enligt Colin Moon som följer:

"What is the origin of the expression "OK"?

There is a variety of possibilities. The expression has been in popular use since the 1840s. But no-one really knows for sure how OK came to be...well, OK. Here are the more common theories:

'Orl korect' or 'Oll Korrect' - 19th-century US president Andrew Jackson's relaxed way of expressing himself, which led to him being known as OK Jackson.

Old Kinderhook - President Jackson's successor, President van Buren, joined the 'OK' club and used the initials to refer to his hometown of Kinderhook.

Omnia correcta - in Latin means 'all correct'.

Och Aye - in Scottish means 'oh yes'."

Blancaflor sa...

Ah, tack Alley! Du är en pärla!

Anna Malaga sa...

Hoppsan..mitt inlägg kom bort.
I alla fall, hemskt ord, särskilt eftersom det antyder att det är vilja bakom. Det fanns ju "änglamakerskor" förr, hemskt ord det ocksâ.

Blancaflor sa...

Änglamakerska! Det är verkligen att försöka nagot negativt fa en mer positiv klang. Skall nog skriva ett inlägg om det. :)