tisdag, november 14, 2006

Eufemismer

Det är intressant hur man genom att byta benämning på något samtidigt försöker förändra en negativt laddad innebörd. Ibland kanske det fungerar men många gånger låter det tillgjort och fånigt och används bara i offentliga dokument.

Exempel är:

Städerska blev Lokalvårdare blev Ekonomibiträde (?)
Sparkad blev Avskedad blev Friställd
(vad skönt jag är fri!!)
Bonde blev Jordbrukare (Well, inte på TV...)
Sophämtare blev Renhållningstekniker

Ett gammalt exempel (som man inte hittar i offentliga dokument) är änglamakerska (Tack Anna!), där kan man verkligen tala om att försköna en företeelse.

7 kommentarer:

Anonym sa...

På mitt jobb är jag:

H.o.T
Head of toner, byter toner på ALLA skrivare.
Samt

S.C.M

Senior cable manager, jag har hand om sladdarna.

I.C

Ink Coordinator. Har spenderat åratal i skuggan av Majsan på ekonomin som bläckansvarig men nu har jag kapat även den titeln......persistence pays, glöm aldrig det! Man kan lyckas det gäller bara att ligga i!

Blancaflor sa...

Hahaha!
Kan inte du börja pa mitt jobb, jag skulle behöva delegera nagra av mina ansvarsomraden, och du verkar ju redan inskolad.

Anna Malaga sa...

Bättre det än att vara KK (ja, kaffekokare, alltsâ)

Eufemismer är intressant. De mest tragiska stâr nazisterna för, de var experter pâ eufemismer. De roligaste är kontaktannonserna, med sina "mujer rellenita" och annat kul.

Ataharis sa...

Visst är det intressant! Fungerar inte alltför ofta, men tanken bakom kan ju vara god. Betydelseförskjutning har också några begrepp råkat ut för. Samtidigt är det väldigt viktigt att nämna saker vi dess rätta namn - iaf i mitt tycke och specifikt i vissa situationer.

I fallet sparkad-avskedad-friställd så är det faktiskt skillnad, för rent juridiskt betyder de olika saker. Man blir friställd eller uppsagd pga arbetsbrist till exempel, men avskedad på grund av felaktigt handlande eller olämpligt uppträde (ex stöld, fylla på arbetsplatsen) och det brukar (bör, måste?) föregås av varningar. Sparkad är inte ett offentligt ord. :)

Sa jag att min pappa jobbar inom HR..? ;)

Blancaflor sa...

Anna: Hahaha! Du har sa rätt! Kontaktannonser är alltid underhallande, ibland läser man de mest otroliga personbeskrivningarna.

Trulsa: Där fick jag! *skäms*

Ataharis sa...

Äsch. :)

Förresten stiftade jag bekantskap med kontaktannonserna i tidningen Land i somras, när jag jobbade på Lantmännen. De hade riktigt roliga sådana av typen Bonde söker fru:

Rejäl kvinna sökes, orädd för kroppsligt arbete, med barn eller utan, men förmåga att avla.

Haha!

Blancaflor sa...

Super! Hahaha! Som en kviga, fast fru.