fredag, november 17, 2006

I hemmets lugna vrå

Så här i vintertider har jag upptäckt ännu ett intresse (förutom mitt nya växtintresse, alltså), nämligen korsstygnsbroderi. Jag har ett gammalt ofärdigt broderi hemma, som jag köpte för flera år sedan, och de har jag nu tagit upp igen.

Egentligen tycker jag inte att det är vackert med broderade tavlor, kuddar etc, men min käre pojkvän föreslog att jag skulle göra handukar, örngott etc med våra initialer. Det gillar jag! Men då fungerar kanske inte korsstygn...

Broderiet som jag arbetar med nu är ett Beatrix Potter-motiv och jag hoppas att jag blir färdig till jul och kan ge det till en kär, liten vän.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad fint att göra med era initialer. :)

Kerstin sa...

Men du - vad vi är lika alltså. Jag älskar allt med broderi och korstygn och alölt vad det heter. Stocka och virka är också en favorit.

Blancaflor sa...

Maja: Ja, jag hoppas det. Jag är en sucker för allt gammaldags. :)

Kerstin: Systra mi! Jag är dock dalig pa att sticka. Lapptäcken da? Kan du det. Min mamma var en hejare pa det när jag var liten. Jag har flera stycken. Kanske blir det nästa intresse?? :)))

Kerstin sa...

Jag har faktiskt gjort ett lapptäcke - det tog mig en massa tid och många bitar fick jag slänga. Det är skitviktigt att allting är axekt annars blir allting snett. Men ja, jag kan och jag älskar det. Dessvärre har jag ingen symaskin för tillfället... Men om jag var tvungen att välja så väljer jag hellre broderi eller virkning - det är så skönt att sitta framför tv:n och göra det.

Anonym sa...

Jag har virkat flera meter gardiner, och även stickat. Min styvfar hade en garnaffär i Sverige. Och Blancaflor, ja, jag bor i Aicanteområdet.
Kram Carol (lite bättre med stavningen nu, vet inte vad som hände;))

Ataharis sa...

Blanca, den här kommentaren har inget alls med handarbete att göra (även om jag mellan sådär 8 och 17 års ålder var ett ess på allt det, och på den tiden var det enbart råtöntigt ;). Men jag såg din kommentar och tänkte att jag skulle svara.

CB och jag: slut. Vi ska kanske ses i London i januari och se vad som finns kvar men tills dess ville han ha ett brejk (för att rådda klart i sin rätt konstiga livssituation med uppdraget som är färdigt i Turkiet), men jag gillar inte brejk. Så nu är det slut. Att han hörde av sig förra veckan hörde inte till överrenskommelsen. Jättetråkigt, men sant, och jag gör vad jag kan för att komma över. Orkar inte sitta och vänta och hoppas igen.

För övrigt har jag bara fått positiva kommentarer på min svenska accent på spanskan. :) CB specifikt, ville inte att jag skulle åka till Spanien utan honom, och prata med min söta brytning... Men å andra sidan så kan ju han knappast kallas för objektiv.

Stora Morran sa...

Oh Blanca! I löv broderi! Jag vet att det är tantvarning på det men det är inget jag kan rå för.Det är faktiskt en underbar hobby.

Alley Cat sa...

Korsstyngsbroderi som avkoppling är klart underskattat! Jag fullkomligt älskar det... Det trista med det dock är att jag inte tycker om korsstyngstavlor på väggarna hur fina de än må vara. Men det är perfekt att göra korsstyngsbroderade täcken till sina kompisars bäbisar... Garanterat uppskattat!

Blancaflor sa...

Kerstin: Det är sant att lapptäcken är betydligt otympliga. Men de ser sa lantliga och mysiga ut.

Carol: Kul! Jag är än sa länge bara en novis.

Trulsa: Det var trakigt att höra. Usch, det finns inget värre än ett brustet hjärta. Jag förstar att du fördrar ett slut än en paus. Det finns inget värre än ovisshet, da blir man last och kan inte planera framat. Lycka till! Kram

Morris: Vad skönt att jag far det konfirmerat att det inte är jag som är värsta kärringen.

Aley: Jag är sa förvanad. Alla verkar gilla broderi. Jag haller med dig om att dekorationsvärdet pa tavlorna är överskattat. Men till en barnkammare tycker jag att det är okej. Hur broderar du täcken??

Alley Cat sa...

Det finns färdiga "byggsatser" att köpa; exv; http://www.margaretha.se/butik/default.asp? eller http://www.margaretha.se/butik/default.asp?

Jag brukar dock göra mina själv, eftersom jag vill att de ska bli unika. Jag börjar med att sätta ihop ett motiv som jag broderar på ett enfärgat tyg, det finns ju en massa underbara mönster från exempelvis Disney som man kan utgå ifrån. Dessutom brukar jag alltid försöka få med något visdomsord som jag tycker passar. Sen använder jag mig av lappteknik och olika mönstrade tyger för att få till resten...

Det är lite pilligt och tidskrävande, men samtidigt väldigt roligt... Som sagt vänner brukar bli glada oxå och det är ju en bonus!!!