tisdag, november 07, 2006

Poet slam

Av en händelse läste jag följande dikter efter varandra och insåg att de är lika, fast varandras motsatser. Dessutom levde Elmer Diktonius (bra poetnamn) och Pär Lagerkvist nästan samtidigt.

Slump eller duell? Avgör själva (jag har markerat med rött de delar som starkt påminner om varandra).

Allt är mitt
Jag äger ingenting
och ofta tryter kroppens bröd.
Men står jag här en stund på stranden,
i sol,
eller i skogens skugga,
eller på bergets vindbespolta krön -mitt är allt!
Och ingen kan ta ifrån mig:
jag har fått hela denna jord till skänks.

Allt är mitt.
Den lilla blommanssmåtingsfödda leende,
och gräsets gråtoch vattnets lugna allvar;
ekorrens röda svans i tallen,
och sommarmolnets dugg och vinterstor-
mens snöslagg;
varje fosterlik morgon,
varje mumieafton -
allt det är mitt:

det har gett mig sig självt.
....
Jag är så nöjd.
Jag äger ingentingoch ofta tryter kroppens bröd.
Men mitt är allt! -
det har gett mig sig självt.
Och ingen kan det ta ifrån mig:
jag har fått hela denna jord till skänks.

Elmer Diktonius 1896-1961

Det är vackrast när det skymmer
Det är vackrast när det skymmer.
All den kärlek som himlen rymmer
ligger samlad i ett dunkelt ljus
över jorden,över markens hus.

Allt är ömhet, allt är smekt av händer.
Herren själv utplånar fjärran stränder.
Allt är nära, allt är långt ifrån.
Allt är givet människan till lån.

Allt är mitt, och allt skall tagas från mig,
inom kort skall allting tagas från mig.
träden, molnen, marken där jag går.
Jag skall vandra -
ensam utan spår.


Pär Lagervist 1891-1974

7 kommentarer:

Kerstin sa...

Mycket intressant iaktagelse. Hmmm... jag ska "forska" lite i det här. Kanske dåtidens motsvarighet till battle?

Blancaflor sa...

Hahaha! Precis vad jag tänkte. Forska gärna i det och aterkom.

Anonym sa...

Ah, nu e jag har igen...med ett engelskt tangentbord for att visa min lojalitet. Om jag nu sager att jag gjort Herr Lagerkvist pa scen sa tror du val mig inte, men likt forbaskat sa e det sant. Foll pa min lott att gestalta honom pa scen under en period av utbildningen pa Teaterhogskolan o sen skeppades hela klassen ivag till Draaaaamateeeen dar vi gjorde ett hogtidligt o fint diktbattle/program som slutade med att undertecknad fick en hostattack o satte tidernas spottloska i vaggen. Inte riktigt sa jag ville att Lagerkvist skulle bli gjord...
Sa, nu ska jag svanga mig ut fran mitt hotelrum (bo pa hotel i sin egen stad...hur kul e det???????) o njuta av dagen...

Blancaflor sa...

Homer, Homer, Homer...

Vad vill du att jag skall säga? Fast jag gillar ditt nya tangentbord.

Anonym sa...

Kan bara se halva bilden/texten da TV skarmen funkar som skarm aven for internet...o skar av halva bilden...sa jag kan inte se vad du skriver Blancaflor...men jag tror att du skrev nat i stil med att jag varit saknad o att du e glad over att ha mig har igen pa din blogg...aven om det kommer droja ett tag till innan jag kommer hit pa nytt...maste fixa iordning min nya lagenhet o fa igang uppkopplingen...men sen ska har skrivas o dryftas tills du sparkar ut mig.
Inte skrev du val ngt om mitt lanade tangentbord inte? Nae, tankte val det...
Hoppas du far en underbar dag o allt gott till dig. P.S e du hemma i Sverige i jan sa kan du se mig i en svenska langfilm...o dar e jag sa dum o elak sa!

Anna Malaga sa...

Intressant. Jag kände bara till Lagerkvist. Kanske var de där funderingarna nâgot som lâg i tiden just dâ?
Fast en kul skillnad - en har fâtt jorden till lâns och den andre till skänks :-)

Blancaflor sa...

Anna: Precis, same same but different, liksom Hihi!