onsdag, november 29, 2006

It's a man's world

Något som jag tycker är synd är den raljerande ton som många kvällstidningar har vad gäller de olika könen. Av någon anledning (jo, jag förstår att det beror på att männen har den ekonomiska och politiska makten...) är det okej att hacka på män på ett, många gånger, fånigt sätt.

Främst häcklas männen angående typiskt kvinnliga sysslor som matlagning etc, men det verkar också vara mer eller mindre okej att i söndagsbilagan racka ner på både storlek och uthållighet. Det skulle vara intressanta att läsa reaktionerna om förhållandet vore det omvända.

Det är tråkigt att männen kritiseras istället för att uppmuntras då det "gör intrång" på traditionellt kvinnliga områden.

Filippa Reinfeldt i Aftonbladet idag:

"Fredriks korvgryta är det mest han själv som tycker om."

Kvinnor borde absolut föregå med gott exempel och inte göra skillnad på könen. Hur skall vår strävan annars kunnas tas på allvar?

Här i Spanien? Well, könsrollerna är ganska cementerade. Som jag nämnt tidigare; jag har inte öppnat en dörr sedan jag kom hit och pappaledighet är en utopi.

6 kommentarer:

Östermalmsräven sa...

Hahaha, det här är kul läsning och du har så rätt... Könsrollerna går ju faktiskt lite åt båda hållen, ibland är det bra att vara tjej och ibland kille beroende på vilken sakfråga eller sitation du befinner dig i.

Det blir nog aldrig riktigt riktigt jämnlikt ens i framtiden, eller?

Kerstin sa...

Ja, jag håller med. Men jag måste säga att jag inte föregår med gott exempel. Jag vet att jag klagar då David har städat dåligt eller så han bränt maten - jag borde verkligen skärpa mig och peppa istället.

Anonym sa...

Håller med, håller med!

Jag kan känna att köket är mitt territorium – lite motsägelsefullt när jag samtidigt vill att mina kära kille ska laga mat. Jag är väldigt snabb på att sätta upp regler för vad "rätt sätt" att göra saker är hemma. Bad egenskap som jag måste jobba med...

Blancaflor sa...

Rävis: Det är sant! Det finns faktiskt fördelar med att vara kvinna. Vid frackmiddagar tex har man mer valfrihet. :) hihihi!

Och helt jämnlikt tror jag aldrig att det blir...

Kerstin: Det gör vi nog alla. Men sa länge man har det i atanke gar det ju att förändra sitt beteende.

Annie: Precis! Jag är likadan. "Sa här gör man! Nej, inte sa!!" Usch, vad trist det later...

Alley Cat sa...

Det är vekligen märkligt att det på något sätt är accepterat att kvinnor i Sverige klagar och förlöjligar männen. Samma kvinnor ramaskriker så fort en man ens skulle tänka tanken att göra det samma mot dem...

Jag tycker det är skrämmande att vi inte kan acceptera att män och kvinnor individuellt är olika bra på olika saker och anpassa oss efter det. Självklart skall det vara lika lön för lika arbete osv. Men jag jag tycker inte att vi behöver sträva efter att radera de olikheter vi har mellan könen som faktiskt många gånger är det som man uppfattar som charmigt eller attraktivt...

Jämnlikhet handlar ju faktiskt inte om att männen ska bli kvinnligare och kvinnorna manligare utan snarare om att vi ska ha samma förutsättningar, rättigheter och möjligheter i samhället i stort!

Blancaflor sa...

Alley: Det var precis vad jag menade! Men du sade det mycket bättre :)