onsdag, januari 17, 2007

Turistens klagan

Det är lätt att se vilka (även utlänningar) som bor i Marbella och vilka som är turister.

Turisterna har shorts/kjol, sandaler och t-shirt i januari och de bofasta har kappa, mörka strumpyxor och stövlar...trots att solen skiner och det är 22 grader.

Det är lite krångligt att klä sig bekvämt eftersom det kan vara jättevarmt i solen, men kallt så fort den försvinner (lite som i Sverige på försommaren). Därför har jag nästan alltid en sjal som jag tar av, och på, av, och på, av...

Jag och min kära väninna Baktus är alltid lite föraktfulla gentemot turister och deras klädsel. Varför är det så? Varför är så många nedlåtande mot turister? "Jäkla turist!" har man ju hört folk muttra. De borde ju istället vara avundsvärt att vara turist och ha råd att resa utomlands. Och svenskar reser ju mycket.

Kanske föredrar vi svenskar att kalla oss backpackers så fort det inte ingår busstransport till och från flygplatsen?

3 kommentarer:

Carin sa...

Det är väl oftast just de mest avundsvärda som vi svär mest över..?
För min del handlar det framför allt om att markera skillnaden. För JAG är ju inte turist! Jag BOR ju här!
Jag blir mest irriterad över att de, turisterna, tycks ha all tid i världen, till exempel när det gäller att kliva av bussen. De har inte alls fattat den spanska effektiviteten. När bussen stannar ska du vara klar att hoppa av. Det är inte då du börjar resa dig från sätet med dina hundra kassar, barn och barnvagnar...
Och vad gäller klädseln så är det ju mest det att man undrar om de verkligen går i shorts och linne när det är 10 grader varmt i hemlandet...

Blancaflor sa...

Ja, det kan ligga nagot i det...

"Den spanska effektiviteten" är jag inte sa bekant med, men jag förstar vad du menar.

När det är 10 grader varmt i Sverige i juli sa ser man en hel del shorts, i alla fall i Gbg - Sveriges framsida! :))

Anonym sa...

Jag brukar ha lätt för att smälta in om jag åker någonstans. Inte så att man inte ser att jag är turist - men ändå. Som turist känner jag mig ofta mer hemma än här hemma.
Och det är faktiskt bara en gång som jag "turistat" ordentligt. Det var i London det.