måndag, januari 29, 2007

Forever young

Min käre pojkvän satte precis på soundtracket till Pulp Fiction.

1995. Jag var tjugo. Läste spanska i Málaga, med min bästa vän. Vi bodde själva för första gången. Vi åt pasta varje dag eftersom vi inte kunde laga mat (och vi gick upp 5 kg var...), vi var ute 4 ggr i veckan, försökte (med betoning på försökte) tala spanska, drack vodka limón, köpte tuffa surfkläder, solade och flörtade med spanjorer.

Oh, bitterljuva ungdom, var tog du vägen?

Min underbare far är snart 70 år och han säger att han inte känner sig äldre än 30. Varför förstår inte själen att kroppen börjar bli till åren?

Jag vill fortfarande drömma om min ljusnande framtid, jag vill åka till Hultsfred (har aldrig varit där, är inte konserttypen, men...), jag vill flytta till Kalifornien och skriva en bok...

Oj, nu satte han på Terence Trent D´Arby och jag minns istället Sagan om Isfolket, olycklig högstadiekärlek (finns det någon annan?), Gul&Blå-kläder och Stan Smith.

I år fyller jag 33 år, la edad de Cristo...

8 kommentarer:

Östermalmsräven sa...

Det är märkligt det där med minnen, att man kan slungas fram och tillbaka i tiden bara av att höra en musikdänga, känna en doft eller höra ett visst ljud.

33 - la edad de Cristo? Jag trodde han var yngre, 33 måste ju varit "gamla gubben" på den tiden
:-D

Anonym sa...

För mig var året 2000 istället, staden Barcelona och jag lyckades nog gå uppnärmare 10 kg... Men annars låter det hela väldigt bekant. Tiden bara flyger iväg! Är man vuxen på riktigt nu eller? Hu!

Ms.Take sa...

Sluta oroa dig gumman, livet är underbart i alla åldrar. Det har jag bestämt mig för och så skall det bli!

Anonym sa...

Du - glöm inte leva! Dras inte ner i den spanska åldersnojan med att livet är över om man är +30 år. Men åk gärna till Hultsfred och Kalifornien - hur gammal du än ääär!!! LEV NU! Livet är buskort och kan ändras på två sekunder! Jag vet!
Åsa

Anonym sa...

Jag har en svåger och svägerska som ska vara i Sevilla i 5 månader till. Dom verkar ha sjukt svårt att hitta boende så jag försöker hjälpa dom lite... Utlandsvenskar brukar ju hjälpa varandra... Du råkar inte känna "folk" i Sevilla med lägenheter eller rum? Känns dumt att fråga dig såhär men dom verkar ha stora problem att få till boendet...

Blancaflor sa...

Räven: Jag vet! Musik är som en tidsmaskin. :)

Japp, jag är officiellt en gumma ;)

Anna: Ja det får man nog säga. Samtidigt är jag väldigt nöjd med mitt liv och det blir oftast (med en del dalar) bättre och bättre.

Ms.Take:Haha! Bra! Det skall jag bestämma mig för också!

Åsa:Jag skall försöka, jag har väldigt lätt för att idealisera det förgångna och hela tiden vänta på framtiden. Basta ya!

Lisen: Klart jag skulle hjälpa till om jag kunde. Jag känner dock ingen i Sevilla, men det låter konstigt att det inte hittar en lgh. Det brukar finnas masor av fastighetsmäklare som hyr ut. En av de största är:www.fincascorral.es

Anonym sa...

Ska jag vara ärlig tror jag att dom har för höga förväntningar och för låg budget...

Anonym sa...

Förlåt. Glömde säga att du är en ängel. Tack för hjälpen!