torsdag, januari 18, 2007

El Sacramento del Bautismo

De nya modenamnen som 70-talisterna döper sina barn till är så tröttsamma. Vad är det de försöker uppnå? Originalitet (Well, nu är det tre Neo i klassen istället) ? Klassresa (Jag är ledsen, men det ger motsatt effekt!)?

Jag förstår till viss del att de (vi!) vill ta sig ur Pernilla/Mikael-träsket. Men kom igen!

Vilde, Tea, Gorm, Tindra och Elmer?

De känns...utstuderade (den smaklösa trenden med engelska namn tänker jag inte ens kommentera).

Jag förstår, och tycker att det är roligt, att det går mode i namn. Men de nya namnen känns krystade. Om jag ville ge mina barn ett originellt namn skulle jag söka i vår namnskatt och hitta en gammal dyrgrip.

Varför inte Josabeth, Emerentia, Engelbert, Jacobina eller Kolbjörn?

Allra bäst gillar jag "pilsnerfilmsnamnen"; Siri, Hedda, Nils och Tekla, det är min melodi!

25 kommentarer:

Lisa sa...

Jag vet, de här nyproggiga namnen är inte heller min melodi. En nyföding i utkanten av min bekantskapskrets fick namnet Vilda, vilket olycksaligt rimmar på hennes mellannamn Matilda.

Så fel det blev.

Alley Cat sa...

Jag tycker att det är än värre att döpa sina barn till namn som Rut, Bengt, Gunnel, Kurt osv Jag har otroligt svårt att tro att någon tycker att dessa namn är "fina". De är bara ovanliga bland barn av idag.

Nu väntar jag på att dubbel-namnen skall få sitt uppsving; Bert-Uno, Bengt-Göran, Kjell-Dennis, Sol-Britt, Britt-Inger osv. Jag tippar på att det blir de sena åttiotalisternas grej!

Anna Malaga sa...

Kolbjörn var ju intressant ;-). Nils och Hedda är redan jättepoppis, sâ dem kan du stryka.

Visst finns det fina gamla svenska namn. Valdemar är en av mina favoriter. Cevin med C är nog det värsta jag vet.

Själv gillar namn med lâng historia - helst latinska, grekiska eller hebreiska.

Blancaflor sa...

Lisa: Vad skönt att höra att jag inte är ensam. Bra beskrivning, förresten; nyproggiga namn. Annars brukar jag kalla dem New Age-namn.

Ja, stackar Vilda Matilda...:)

Alley: Varför detta letande efter unika namn?

Dubbelnamnen, ja! De är ganska vanliga här. Maria José, Maria Eugenia, José Luis etc

Anna: Jag har inget emot populära namn och namntrender (sa Hedda och Nils star kvar:). Det är helt naturligt att namn kommer och gar. Men det jag inte gillar är de "nya" namnen, som känns pahittade.

Anonym sa...

För ett tag sedan hörde jag en mamma ropa på sin sin, Goliat. Det kändes inte helt hundra...

Blygisens betraktelser sa...

Ibland känns det bara som om jag är ngt slags följa-john, eller eko, men jag håller med dig även denna gång, Blanca! Det är alltid så trevligt att läsa här, vill jag också tillägga. Tack!

Anonym sa...

Kul inlagg! Tycker det ar roligt med namn och deras historia men haller med om att trendnamn som Neo (betyder forresten "fodelsemarke" pa italienska) inte ar mycket att hanga i granen... For ovrigt kan jag saga att jag har tva spanska kollegor, bada runt 30 ar, som heter Salvador och Concepcìon (stavning??) vilket verkar vara tva hyfsat vanliga spanska namn :-)

Blancaflor sa...

Anna: Nä, fy! När kommer Sokrates, Zeus och Jesus, undrar jag...

Blygisen: Ah, jag tycker det är sa skönt att du tycker likadant (men det visste jag redan att du skulle göra;)

Karin: Haha! Nä, Neo lär ju inte bli popoulärt hos er antar jag. Salvador och Concepción (som betyder avlelse eller befruktning;) är vanliga spanska namn. Förutom lite engelsinspirerade namn (Jessica, Jennifer, Kevin) som bara är vanliga inom vissa (social)grupper gar det inte sa mycket trender i namn. De flesta heter fortfarande Maria..hihihi!

Östermalmsräven sa...

Tekla är det ju bara onda drakar som heter! Hua!

Anonym sa...

Tyvärr tror jag Sokrates och Zeus snart kommer.... Platon och Dante är ju redan populära namn bland barn. Jesus tror jag inte kommer få samma genomslag här i Sverige, de flesta svenska är nog hellre filosofiska än religiösa. Men de mest obehagliga tycker jag är Tindra och Ängla. Jag ryser!

Anna Malaga sa...

Kevin är ju faktiskt ännu värre här än i Sverige. Kevin Sanchez... (Costner är däremot helt OK)
Som du säger, är det mest en viss grupp som använder engeska namn här. Yonatan är ocksâ en intressant modell.

karin: säkert heter hon hela namnet: María de la Inmaculada Concepción (den obefläckade avelsens Maria)

Alley Cat sa...

En fundering:

Fantasin på sjuttiotalet tycks ha varit bra mycket sämre än vad den är idag. Vi var exempelvis nio i min klass i åttan som hade samma namn som jag! Kan det vara därför som sjuttiotalisterna vill ge så unika och ovanliga namn som möjligt till sina barn?!?

Blancaflor sa...

Räven: Det är sant att det later lite hart, lite "häxigt", men jag gillar det.

Anna: Du kan läsa min tankar! Tindra *ryyyys*. Ett anat namn som jag har hört är Ceasar...same, same.

Anna: Ja, Yonatan...det ser ju helt gaaalet ut. :)

Alley: Jag tror absolut att du har rätt! Men det blir ju sa fel! Istället blir det 4st Malva...

Anonym sa...

Blancaflor och AnnaMalaga: Aha. Fast hon kallas for Conchi :-)

Italienarna ar for ovrigt inte mycket battre: min svarmor heter Immacolata och nere pa Sicilien har min F. en massa slaktingar som heter Concetta, Addolorata, Salvatrice/Salvatore.. Fast sanningen ar att dessa namn anses lite gammalmodiga aven i sodra Italien sa en 15-aring som heter t ex Addolorata brukar insistera pa att bli kallad Dolly :-)

Ataharis sa...

Själv har jag anlitat en golvläggare som var döpt till Dick-Arne, och gick i samma klass som en spanjor som hette Balle. Inte så kul det heller. :)

Men min kopmis som flyttat ihop med sin fransos i södra Frankrike kunde inte sluta skratta på ett tag, när hon fick frågan "Men varför har de döpt honom efter jultomten?" eftr att hon berättade om en svensk bekant som fått barn och döpt sonen till Noel. I fransosens öron lät det som Papa Noël. Hihi!

Kerstin sa...

Och jag har skitsvårt för modenamn på sina kids typ Ebba, Hugo etc. Alla ungar heter ju så. Suck.

Zoe sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Zoe sa...

bra inlägg om namn blancis! hälften av mina vänner väntar barn och jag måste säga att flera av dem funderar på neo, ängla, etc...

i grekland är sokrates faktiskt ett vanligt namn, har träffat några svenskgreker med det namnet. aristoteles också. afrodite. dionysos. haha, skitroligt!

i sverige ser jag snart en stor comeback för fornnordiska namn, typ loke, oden, freja. såg nån topplista, där var faktiskt emma fortfarande poppis. och för killar william och lukas. men sanna mina ord: när man i sverige blivit trött på alla new age-namn och den engelska trenden kommer man bli mer gammelreligiös.

annars: är inte hebreiska namn helt underbara? aaron exemelvis. rebecca. etc.

men finast av alla tjejnamn i alla kategorier är ändå Zoe. hade mina föräldrar tänkt lite utanför ramarna hade jag kunnat få det namnet. men nej, nej.

Anonym sa...

Emma är uppenbarligen det ultimata namnet eftersom det var vanligt redan i min generation (1980-barn) och ändå har legat etta på namnlistorna de senaste 15-20 åren... inte många namn som överlever i 30 år! Fast det blir ju lite svensson-varning förstås... otroligt svårt att hitta en balans mellan fina namn som inte blir äckel-trendiga och traditionella namn som inte blir tråkiga eller ovanliga namn som inte känns konstlade.

Avskyr verkligen de engelska namnen (Kevin-Robin-stuket) men tycker att det kan va lite rockigt coolt att slänga in ett Rose eller Grace som mellannamn :)

Nina sa...

Jag träffade en gång en kille som hette Kent-Jesus. Hans föräldrar måste vara genomonda...
När jag funderar på namn försöker jag alltid undvika sådana som är vanliga djurnamn. Två Tindra på hunddagis = ingen tindra för mig, osv. Sen är det ju rakt igenom vidrigt med föräldrar som döper sina barn till skumma saker som "en kul grej". Hur kul skulle man själv tycka det var att heta "Ikea Decibel"? (ja, det var två idioter som ville döpa sin nyfödda dotter till det för ett par år sedan. tack gud för att skatteverket sade nej...)

Stora Morran sa...

Kolbjörn? no spanks! Mina kids ska heta Cliff och Clark. om det blir tjejer ska de heta Stella och Bianca. Säkert svinvanliga men jag har snöat in på dessa namn och jag kan inte släppa dem.

Blancaflor sa...

Karin: Ja, de är ju samma namn. Jag tyckerdet är intressant med de latinska namnen som verkligen betyder någpt, ordagrant.

Trulsa: hihi! Ja, det finns en del misslyckade dubbelnamn.

Kerstin: De är intressant att alla plötsligt får "samma smak", men det är väl hur trender fungerar antar jag.

Zoe: Hebreiska namn är verkligen underbara; Miriam, Rebecka (I love), Judith, Rut, Gabriel etc

Emchie: Du har rätt, det är jättesvårt att välja rätt. Ibland kanske man inte ens vet om att man döper till något trendigt.

Fru K: Vilket hemskt namn! Stackars pojk! Det är överlag obehagligt då föräldrar döper barn efter sina egna syften. Naturligtvis kan jag inte säkert veta, men Henrik Schyfferts barn heter Janne och Ove. Är det hans favoritnamn eller bara ett sätt att stå ut?

Morris: Om det blir en kille och en tjej då? ;)

Maria Agrell, Barcelona sa...

Jag gillar Max och Ted bäst. Men det är förstås för att mina söner heter så.

Hade jag fått en dotter skulle hon ha hetat Lily eller Zoe.

Jo, det är nog så att jag har en förkärlek för de anglosaxiska namnen...som jag förstår inte är så populära i detta forum.

Jag tycker det är praktiskt att enkelt (bara 3 bokstäver) kunna märka upp dagiskläderna med barnens namn ;)

Och Max var den som först kunde skriva sitt namn av alla dagisbarnen. Alltid något ;)

Nä, skämt å sido. Vi valde namn som kändes rätt i magen. För oss. Sedan vet man ju inte förrän sen om det är en trend eller inte. Jag hade inte koll på att Max var poppis, men att nästan ingen heter Ted. Inte ens i USA eller England. Bara gamla gubbar som Ted Kennedy och Ted Turner.

Men det är verkligen jättesvårt att hitta ett bra namn till sitt barn. Det finns många fina att välja bland.

Lycka till med barnafödandet.

Blancaflor sa...

Maria: Det finns engelska namn...och ebgelska namn. De som jag främst ogillar är Kevin, Liam etc och 60-talsnamnen Conny, Ronny mfl.

Max (Maximilian) är ett gammalt kejsarnamn och finns med i den svenska almanakan, så det skulle jag inte klassificera som engelskt.

Lycka till med den nye krabaten! :)

Anonym sa...

Hihi, tack för komplimangen, första gången jag har hört någon som vill heta Josabeth :-)