torsdag, januari 11, 2007

Du är vad du äter

Jag har förändrat mina matvanor ganska mycket sedan jag flyttade till Spanien för 4,5 år sedan. Jag äter mer sallad, mer soppa, mer småplock (lite rökt lax, lite salta kex, tomater och lite ost tex.). Jag äter nyttigare (mera grönsaker och fisk och mindre pasta och sås), vilket desutom har resulterat i en mycket välkommen viktnedgång, trots att jag oftast inte äter middag förrän kl. 22.00.

Hel- och halvfabrikat äter jag ytterst sällan och jag blir alldeles hagalen om jag besöker en svensk matvaruaffär och ser alla färdiga såser och soppor och smaksatt créme fraiche, keso och andra underbara Arlaprodukter.

Jag handlade mat på lunchen idag, innan jag gick till affären skrev jag en inköpslista, den innehåller varor som vi nästan alltid har hemma:

Soppåsar (Sådana där smarta, med dragsko)
Mozarella
Tomater
Coca-Cola light
Pinjenötter
Vitt matlagningsvin
Entrecote
Lammkotletter
Tortilla (Jag är så dålig på att göra det själv)
Chèvre
Lax
Avokado
Tonfisk
Svarta oliver
Foie
Vin x 2 (Sangre de Toro och Campo Viejo)
Linser
Morötter
Paprika
Salta kex
Olivolja x 2 (En bättre för sallader och en för matlagning)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Äta bör man annars dör man...
Äter gör man ändå dör man...

Blancaflor sa...

...hälften spydde resten dog.

Stora Morran sa...

Åh det låter sjukt gott alltihopa! Jag blir sugen...

Blancaflor sa...

Morris: Medelhavsmat is the shit!

Alley Cat sa...

Jag vill oxå bo i Spanien!!! Attans att jag inte fullföljde mina spanska studier... Jag kommer ju inte så långt på att bara kunna säga vad jag heter, hur jag mår, att jag är svensk och be om en öl! Eller!?! Vad tror du - räcker det?!? *skratt*

Blancaflor sa...

Aley: Det beror pa var du bor! Manga(främst britter) bor och arbetar i Marbella utan att kunna tala spanska. Fast i andra delar av spanien är naturligtvis spanskan viktig.

Kerstin sa...

Mums. Men det där med kontinentala middagsvanor är ingenting för mig. Jag har skitsvårt då jag semestrar i södra Europa...

Blancaflor sa...

Kerstin: Det är svart att undvika att äta sent efterrom jag äter lunch vid 15.00 och oftast inte är hemma förrän vid 20.00 och min pojkvän kanske vid 21.00... Man vänjer sig :)

Alley Cat sa...

Kanske skall flytta till Marbella då helt enkelt!!! Vilken kombination det verkar vara; riktigt schysst väder och underbara britter! Låter lite som paradiset i mina öron faktiskt...