torsdag, januari 04, 2007

Retail Therapy

Oh, vad jag älskar Tv-programmet: Världens modernaste land med Fredrik Lindström och Peter Englund.

Speciellt intressant tycker jag att Katarina Graffmans resonemang om den svenska sociala rotlösheten var. Det är så sant!

Familjen här vid medelhavet är så annorlunda. Kusiner, bryllingar, morbröder och gammelfastrar - alla bildar de ett nätverk och en trygghet för den enskilde individen. Graffman menar också att söderns familj ger individerna högre självkänsla.

Vidare talade de om att svenskar är snabba på att anamma nya trender. Att medelhavsfarbröder ser ganska stiliga ut i sina klassiska tweedkavajer medan motsvarande farbror i Sverige bär en polyesterjacka ifrån Domus...då han försökte "hänga med" 1982.

Graffman berättade också att svensken söker trygghet och grupptillhörighet via konsumtion eftersom vår familj inte ger oss detta.

Min käre pojkvän skulle aldrig köpa jeans från något fräckt märke, men har en kashmirtröja i varje färg. Han kan ingenting om nya, hippa märken utan bär Burberry, Ralph Lauren och Hugo Boss. Och han är mer bohemisk och mindre klassisk än de flesta av sina vänner...

Allra mest gillar jag när Fredrik Lindström talar i telefon under programmet. Jag känner massor av förståsigpåare i Sverige som alltid vetvilket kaffe man bör beställa (Caffe latte är tydligen mainstream och nu skall man beställa vanligt bryggkaffe...eller ja, det kanske har ändrats igen!), att bag-in-box är ute (när var det inne?) och att ingen har Seven-jeans längre.

Pust! Låter jobbigt!

9 kommentarer:

Östermalmsräven sa...

Attans me love Lindström också men indisk TV får jag nog vänta länge på om jag vill pejla in det där programmet.

Ska se om jag kanske kan ta och "ladda hem" på det dära Internet.

Blygisens betraktelser sa...

Men vad sjutton gubbar? Kan du se svensk television?
Jag har varit rätt mkt i Marbella, och vi hade ju satellitTV, men du sade ju att du itne har ngn? Ååå, led mig ut ur mörkret nu, Blanca!

Blancaflor sa...

Räven: Det maste du göra. Jag skrattar högt! ännu roligare tror jag att det är da man är expat.

Blygisen: Internet, baby! Underbara SVT har sina egenproducerade program klara att ses när man vill. Det är underbart!

Blygisens betraktelser sa...

Aha...internet. Of course. Jag är so oldfashioned så jag inte ens kan tänka så långt. *illröd*

Blancaflor sa...

Hiihi! Du är i gott sällskap. Se Barbara Buzz blogg!

Blygisens betraktelser sa...

..hahaa..Okej, skall kolla!

Anna Malaga sa...

Kan inte annat än att hålla med. I Spanien är familjen självklar på ett helt annat sätt än i Sverige. Har inte hunnit se programmet, men det verkar intressant.

Produktionsledaren sa...

Jag har sträck streamat sen hemkomsten från Indien, dessutom researchade är en av Sveriges mest begåvade reseachers (en polare) programmet, så det kunde bara inte bli dåligt.
Det är bara en tidsfråga han träffar Horace, Lugn och Englund över en flaska rött på Gyldenen Freden en todsdag i månaden...

Blancaflor sa...

Anna: Det är verkligen sant, och se programmet det är mycket underhallande. jag smaler hela tiden...och Fredrik Lindström är sa charmig. :)

PL: Hahaha! Hälsa din kompis att han gör ett mycket bra jobb.