måndag, januari 15, 2007

Den blomstertid nu kommer...

Jag har arbetat med terassen hela helgen!

I lördags inhandlades murgröna, pelargoner, tagetes, buganvilla, prästkragar, cyklamen, begonia och vinteriberis. Dessutom köpte vi en arbetsbänk i grönbetsat trä. Nästa helg skall jag köpa frön och börja driva upp nya plantor. Vidare skall jag köpa en liten rosenbuske för att se hur lång tid det tar innan den dör... Jag har tyvärr aldrig lyckats hålla rosor vid liv.

Innan jag började planera inköpen av olika plantor läste jag att man inte skall ha för många olika färger. Det mest harmoniska är (tydligen) 50% av en färg och sedan 25% av en andra och 25% av en tredje. Jag har valt vitt som den dominerande färgen och sedan rött och gult.

Terassen har blivit ett extra rum som det är mycket trivsamt att spendera tid i. Jag längtar till våren då den verkligen kommer till sin rätt.

8 kommentarer:

Lisa and Anders sa...

Själv skulle jag klippt ner lavendeln på sensommaren. Det blev så att säga inte gjort... ändå tror jag att det vilar en trädgårdsälskare någonstans inom mig...

Blygisens betraktelser sa...

Å, du har verkligen haft en skön helg med rätt slags bekymmer! Måste säga att jag tycker det låter såå underbart, och vackert med den färgkombinationen. Vitt, rött och gult, är inte det hudfärgen på alla jordens invånare? Alltså, jag är en sån himla romantiker, jag med.. Annars vill jag gärna höra hur du tänkte!

Här i Sverige har f.ö. "Per" tagit oss med storm....(jösses, ursäkta den dåliga ordvitsen.)

Blancaflor sa...

Babs: Jag visste inte tidigare att jag hade en liten trädgardsmästare inom mig. Jag har aldrig haft balkong i Sverige och trädgardsarbetet pa vart sommarställe är mer grovjobb som att dränera och skikta jord (hahaha, jag har ingen aning om vad det innebär).

Blygisen: Ja vi romantiker maste halla ihop. Vi är ett utdöende släkte.

Ja, hur tänkte jag egentligen? Jag ville halla det enkelt och saledes ha vitt som dominerande färg. Rött var självklart eftersom jag gillar pelargoner och buganvilla. Och gult tycker jag är en härlig färgklick som man blir glad av.

Jag tror du glömde svarta..:)

Alley Cat sa...

Jorden är ju svart!!!

Vilken härlig helg du verkar ha haft! Underbart...

Blygisens betraktelser sa...

haha.Ja, bra där, miss Alley Cat! Annars kom jag ju såklart på precis när jag postat det förra att man brukar säga: rött, vitt och svart, väl?
Nåväl, det fint och jag hoppas på många sköna stunder med trädgårdsförkläde och solhatt på.

Blancaflor sa...

Alley: Lika vass som alltid!

Blygisen: Ah, herre min skapare. Ett förkläde! Det maste jag skaffa.

Carin sa...

Själv köpte jag mig en yuccapalm efter nyår. Det du!
Jag blir ju lite avundsjuk på dig... men först måste jag nog finna mig en egen trädgårdsmästare för att inte ta död på de stackars växterna...

Blancaflor sa...

Carin: Ja, Yuccapalm har jag erfarenhet av sedan flickrummet. Har du den inne eller ute?

Jag har inte heller gröna fingar, men försöker...