måndag, oktober 09, 2006

Halv Boråsare/halv Uddevallare

Något jag har reagerat på i Spanien är hur man svarar på frågan "Varifrån är du?" I Sverige brukar det vanliga vara att man tex säger:

- Jo, jag är ifrån Göteborg. Jag föddes i Helsingborg, men vi flyttade till Göteborg då jag var tre år.

Inte i Spanien.

Du kan mycket väl ha bott i Sevilla i större delen av ditt liv, men du är halv Cordobes (från Córdoba) halv Madrileño, för att dina föräldrar föddes där, trots att du kanske aldrig varit i Madrid.

Jag antar att det har att göra med att Spanien är ett land som består av till viss del självständiga regioner med egen kultur och ibland språk.

2 kommentarer:

Helena sa...

Tack för mailet, jag har en till blogg som kommer att vara lite mindre puttinuttig. Gud så kul att läsa om dig här, måste se till att få lite egen tid så jag kan läsa ikapp!

Kram på dig.
/Halv Norbergare och halv Fagerstabo.

Blancaflor sa...

Helena: Titta, där är du! Kul, nu kan vi snabbt och enkelt uppdatera oss.