måndag, oktober 02, 2006

Dream, dream, dream...

Vad jag vill göra:

Orealistiskt scenario 1: Arbeta med klassifiering och arkivering på ett gammalt museum eller bibliotek. Iklädd tweed, sidenblus och pärlor dammar jag omkring bland excentriska kollegor. Vi dricker té och har morbid humor.

Orealistiskt scenario 2: Arbeta på en handelsträdgård. Påpälsad i gummistövlar och oljerock huserar jag om bland planterna. Jag dricker starkt kaffe (spetsat med whisky), röker som en borstbindare och muttrar åt kunderna. Men har ett hjärta av guld, naturligtvis.

Orealstistiskt scenario 3: Arbeta på ett galleri. Med säker blick, preppy hästsvans och helveckad kjol svamlar jag om ljus, budskap och symboler. Jag minglar vant och konverserar belevat vid varje vernissage.

Orealistiskt scenario 4: Arbeta på ett bokförlag. Jag viftar lojt med mina sköldpaddsfärgade glasögon för att markera min ståndpunkt vid litterära diskussioner. Skriver i hemlighet på en existensiell roman som aldrig kommer att publiceras. Är bitter och föraktar de nya författarna.

När blev mina jobbsökarplaner istället ett avsnitt av Midsomer Murder?

11 kommentarer:

Kerstin sa...

Åh vad bra du är. Jag vill vara allt.

Blancaflor sa...

Jag med! :)) Beroende pa dag...

Kerstin sa...

Ja, exakt. Och beroende på årstid.

Thérèse sa...

Det där är ju jobb jag också vill ha!

Zaragrodan sa...

Haha va rolig du är. Jag funderade på att bli redaktör på ett glassigt magasin och alltid ha glansigt hår och chloéväskor och dagligen emotta stora paket från designers med saker de vill att jag ska bära (självklart är jag jättepetig och delar ut det mesta till mina väninnor). Sedan tänkte jag ägna restena av dagarna till att bedöma modeller och och dricka cappucino och äta affärsluncher på Operan. Liksom inte jobba så mycket, mer bara göra tummen upp eller ner för den stackars hunsade personalen när de presenterar sitt arbete.

Östermalmsräven sa...

zara: Nej nu har du banne mig kollat för mycket på "The Devil wears Prada"...

Blancaflor sa...

Therese: Otroligt, jag trodde ingen annan ville jobba i ett arkiv! :)

Zara: Ja det later onekligen som ett trivsamt jobb, fast jag skulle nog föredra Chanelväskor ;)

Räven: Sa sant, sa sant!

Thérèse sa...

Verkligen inte! Jag hade till och med länge planer på att söka en arkivarieutbildning...

Lisa and Anders sa...

Min make (inte George) drömmer om att öppna dammigt antikvariat som oftast är stängt. Under disken har han såklart en plunta som han bjuder de få kunder som vågar sig in på.

Lisa and Anders sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Blancaflor sa...

Terese: Jag var alldeles för ung då jag valde utbildning. Bibliotikarie är min melodi.

Babs: Jag vill gärna ha en hutt.