måndag, oktober 30, 2006

Blockbuster

Vi planerar två filmhelger framöver. En helg med några av de bästa filmerna ifrån 70-talet och en helg med filmer ifrån 80-talet.

70-talet:
-Kramer vs. Kramer
-The way we were
-Deliverance
-Apocalypse now

80-talet:
-Wall Street
-War Games
-Working Girl
-Karate Kid I

Hmm...80-talshelgen är betydligt lättsammare än 70-talshelgen. Intressant hur det politiska klimatet så tydligt speglar populärkulturen.

Kanske blir det en 90-talshelg också. En självskriven favorit är då Reality Bites. Den är väldigt mycket 90-tal.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Ett annat tips for 90-talshelgen ar Singles. Pretty Woman raknas val oxa till en 90-talsklassiker men den ar rent plagsam att titta pa - genomled den pa en plan haromsistens. Way past its expiry date...

Alley Cat sa...

Reality Bites!!! Mmmmm, en stor favorit! Jag fullkomligt avgudar den...

Anna Malaga sa...

För mig var det tidiga 80-talet fullt av bratpack-filmer typ St Elmo´s Fire, Dirty Dancing, Ghostbusters och förstâs Beverly Hills Cop.

Kerstin sa...

Åh, Wallstreet och Working Girl - såååå underbart.

Blancaflor sa...

Ibc: Singles är klockren. Tack för tipset!

Alley:...Ethan Hawke och Winona. Det kan inte bli fel.

Anna: Du har rätt! Men jag var lite för ung för dem da det begav sig.

Kerstin: I know!! 80-talsfimer är feel good-filmer.

Alley Cat sa...

Ethan och Winona syns alldeles för lite på vita duken enligt min mening. Winona är ju helt fantastisk! Ethan oxå - är väldigt svag för honom! Jag föreslår således att du även lägger in "Bara för en natt" bland nittiotalarna! Mer Ethan helt enkelt...

Stand by me känns annars som en klassiker bland 80-talarna! För det var väl 80-tal?!?

Zoe sa...

själv har jag haft gudfadern-maraton. tre filmer på en natt.

Blancaflor sa...

Alley: Jag gillade ocksa Ethan, men jag tycker inte att har aldrats sa bra :) Han var bättre som ung, arg man. Bara för en natt är ett mkt bra tips.

Winona är jag för alltid förälskad i och jag vägrar tro pa illasinnade rykten om hennes karaktär ;)

Zoe: Det är en klassiker, tillsammans med Star Wars-maraton och nuförtiden Sagan om ringen. Mer oppesittarkvällar!

Produktionsledaren sa...

Du och jag skulle verkligen kunna bli filmbästisar känner jag på mig...

Blancaflor sa...

PL: Vad skönt med någon mer som förstår vad riktigt bra film innebär. :)