onsdag, oktober 25, 2006

Boiiiing - Veckans boktips

"Jag har suttit med vänner, på en stökig restaurang, och kommit på mig själv"... att längta hem till min bok.

Jag läser väldigt mycket skönlitteratur. Två böcker i veckan ungefär. Eftersom jag inte tittar speciellt mycket på TV har jag tid. Jag köper alltid många böcker varje gång jag är i Sverige. Ibland får jag böcker skickade till mig. Eller så beställer jag ifrån Amazon.

Jag läser det mesta, mycket deckare (helst svenska), Joyce Carol Oates, klassiker (Selma Lagerlöf, Emily Brontë, Jane Austen etc), Margaret Atwood och Johanna Trollope.

Chick-lit är jag dock urtrött på. Bridget Jones och till viss del Marian Keynes var underhållande då det begav sig, men nu verkar de produceras på löpande band och den ena är den andra lik.

Jag är förvånad över att Camilla Läckbergs böcker har rönt så stora framgångar. Enligt mig är personbeskrivningarna under all kritik. Människor är antingen onda eller goda, de har inget djup eller trovärdighet. Poliserna är som tagna ifrån en buskis med Asa-Nisse och är ofta skrattretande dumma. Förutom hjälten då, så klart. Historierna (jag har läst alla) är förutsägbara och orealistiska och enligt mig saknas tillräcklig kunskap om de ämnen som beskrivs. Böckerna påminner mig om de noveller jag brukade läsa i mormors Allers och Aret runt.

Just nu läser jag Stieg Larssson andra bok "Flickan som lekte med elden". Bra, men inte lika bra som "Män som hatar kvinnor" som jag älskade. Jag har alltid varit en sucker för gåtor ifrån det förgångna (Maria Gripes Skuggserie var en favorit i yngre år).

6 kommentarer:

Kerstin sa...

Åh, jag älskade också Maria Gripes böcker. De var de som fick mig att älska att läsa. Angående Camilla Läckberg - jag håller med till 100%. Har bara läst en och beslöt mig för att inte slösa min tid på att läsa någonting mer av henne. Åh, min bokhög hemma bara växer - har haft lite dålig läsro på senaste tiden - men nu känner jag att jag är på gång igen. Någonting som du tycker att jag borde läsa?

Östermalmsräven sa...

Holy smoke Blanca! You are addicted!

Varför har vissa människor en sådan vilja att läsa så mycket medan andra inte läser alls? Jag läser typ tre böcker om året. Max!

Blancaflor sa...

Kerstin: Jag förstar inte vem som gillar hennes böcker! Asa Larsson tex är ju saaa mycket bättre. Att rekommendera...hm..maste nog tänka, jag är inte helt uppdaterad. Aterkommer :)

Räven: One of the world's greatest mysteries... Bokmalar mot bokstrejkare!

Kerstin sa...

Jag väntar med spänning...

Alley Cat sa...

Det värsta i kråksången är att Camilla Läckberg fick "Folkets Litteratur Pris" för någon vecka sen... Camilla Läckberg röstades alltså fram som den bästa svenska idag levande författaren! Priset är ett samarbete mellan radiokanalen RixFM och Bokia - vet inte om deras målgrupper är representativa för Sverige, men de är ju åtminstone rikstäckande.

Jag blev hur som helst stum av förvåning... Jag skulle kunna komma på ett antal mer värdiga vinnare än just Camilla Läckberg. Hennes "storhet" förstår jag inte, alls... Föredrar nog tom en gammal hederlig Harlequin-historia köpt i kiosken som ren och skär underhållning än att irriteras över hennes pinsamt ytliga och taffliga deckarhistorier!

Blancaflor sa...

Kerstin: japp, I'll be back!

Alley: Vad skönt att fler ser hennes brister. Jag kan inte sluta förundras.