tisdag, december 19, 2006

Pop up

Jag växte upp på 80-talet. Den refräng som, enligt mig, bäst kapslar in vad 80-talet stod för är Lotta Engbergs gamla slagdänga:

"Fyra bugg och en coca-cola, spela freestyle med fräck musik..."

Allt skulle vara pastelligt, fruktigt, glatt och sprayat. Yuppien var idealet och kvinnor klädde sig i power suits. Jag var knappt tonåring och visste inte så mycket om Reagan, Contras, Iran/Irak-kriget, svälten i Afrika och Apartheid.

Mitt liv kretsade mer kring söta djur, luktsuddigum, Levi's jeans (501:or eller 510:or, så klart), Converse, stubblugg, Bugg, mintgröna college-tröjor, Kalle Anka-pocket, Razzel, Zingo, Alphaville, Modern Talking, Vic 64, Monchichi, hästar, nivea-créme, isglass och Can't but me love.

Sedan kom 90-talet med grunge, miljömärkta varor och Kieslowsky-trilogin och jag började läsa Stig Dagerman och bära Dr Martens.

Och nu? Kommer vi snart att få en motreaktion på (falska) brats , Paris Hilton- och Stureplansstilen?

I hope! Jag är trött på att se ytligheten breda ut sig i form av falska Gucciväskor, backslick och rosa lammull på kreti och pleti.

9 kommentarer:

Anonym sa...

är det inte ytligare med äkta gucci-väskor? Då man verkligen är lurad..? ;)

Anonym sa...

i övrigt håller jag med dig!

Anonym sa...

Adeln vs Pöbeln!

Jag är trött på "vill men inte kan mentaliteten..."

Smakar det så kostar det!

Blancaflor sa...

Anonym: Det jag tycker är synd med de falska väskorna är att de tar bort glansen ifran oss som har äkta... ;)

Nej, skämt asido.

Jag tycker att det är synd att det finns ett mode som bestar av att "se rik ut". Det känns som ett väldigt ytligt och tomt ideal. Att man dessutom gar sa langt att man klär sig i attribut för att smälta in och latsas för sin omvärld, tycker jag är ännu mer tragiskt (eller patetiskt).

Men jag är glad att du haller med! :)

Leffe: Hahaha! Jag vet allt vem du är. :)

Kerstin sa...

Som vanligt - helt klockrent. Och du - vad lustigt att du nämde Stig Dagerman. Premiärläser honom för tillfället. PUSS.

Anonym sa...

Åhh, stubblugg... :)

Blancaflor sa...

Kerstin: Vad skönt att ha en allierad i dig, Kerstin! Oh, jag har läst mycket av Stig Dageman... dessutom var han snygg ;)

Sandra: Yes! Som man tuperad och höll pa med. Hahaha! När skall den komma tillbaka?

Maria Agrell, Barcelona sa...

Det problemet slipper man här i Barcelona. Modet är väldigt långt ifrån både Stureplan och jag antar också Marbella. Folk försöker inte se dyra ut. Snarare är stilen mer intellektuell eller 70-talsdemonstrant-liknande.

Katalaner har inte så bra koll på varken kläder eller frisyrer. Man kan vara snyggast klädd för en gångs skull. Utom när andra Stockholmsbrudar kommer hit som turister förstås. Då känner jag mig faktiskt stolt. För svenskor är verkligen vackra.

Blancaflor sa...

Maria: Det later skönt att Bcn inte är lika drabbat av märkeshysteri. Den intellektuella stilen later avslappnad och bra. Marbella är lite mer "Versace" om du förstar vad jag menar ;)

Klart vi är vackra! Vi är ju uppväxta med flourtant, Timotejshampoo och friluftsliv! :)