torsdag, december 21, 2006

Klarspråk

Jag blir mer och mer varse om att män och kvinnor talar helt olika språk.

Troligtvis blir situationen mer komplicerad eftersom min pojkvän är spanjor och vi har olika modersmål. Vi missuppfattar varandra ständigt (han är dessutom tempramentsfull på klassiskt spanskt manér, vilket ibland försvårar tillvaron). Dessutom har spanska män alltid rätt, bara så att ni vet.

Jag missuppfattar honom eftersom han (enligt egen utsago) säger precis vad han menar eller kanske snarare, menar precis det han säger, medan jag envisas med att försöka tolka bakomliggande budskap.

Jag trodde att jag var väldigt rak i min kommunikation, men uppenbarligen talar jag i gåtor och tror att han kan läsa den dolda mening som jag antyder.

Från och med nu skall jag börja tala i klarspråk!

6 kommentarer:

BoNjouR sa...

hello!nice 2 c u!

Anonym sa...

Feliz navidad Blanca, jag har inte hunnit kommentera så mycket på senaste men jag finns här och smyger så fort jag hinner!:) God Jul och hälsa Sverige

Kram/ Carol

Blancaflor sa...

Tack detsamma, Carol!

Kram!

Anonym sa...

Jag vet inte riktigt om det är för att din kille är Spanjor... Min kille är en sävlig norrlänning och vi har samma problem. Tror dom är som dom är var dom än kommer ifrån.

Blancaflor sa...

Lisen: Ja det är nog främst skillnaden pa mäns och kvinnors sprak som leder till problem. Men om man dessutom har olika kulturell bakgrund och modersmal blir det snäppet värre.

Ja, vad kan man göra mer än att älska dem ! ;))

Anonym sa...

Hej!

Jag vet precis vad du pratar om när det gäller kvinnligt och manligt språk.

Jag kan rekommendera dig att läsa en bok som heter "Män är från Mars, och kvinnor är från Venus". Den belyser precis skilnaderna i kommunikationen mellan könen, och är samtidigt en mycket lätt läst bok som ger än en massa roliga skratt under läsningens gång. Då man förstår och känner igen sig direkt i många olika sammanhang på var kommunikationen har brustet.

Mvh
www.ElSkurko.Com