måndag, december 04, 2006

How to be a Southern Belle

Jag vet att jag är romantisk...och verklighetsfrånvänd. Min senaste faiblesse är Sydstaterna och Southern Belles.

De amerikanska sydstaterna består av Georgia, North Carolina, South Carolina, Virginia, West Virginia, Florida, Alabama, Kentucky, Mississippi, Tennessee, Arkansas, Louisiana, Oklahoma och Texas.

Enligt dess kritiker är The southern Belle "a symbol of repressed, "corsetted" young women nostalgic for a bygone era." Förutom att jag inte känner mig förtyckt passar det ganska bra in på mig. Hihihi!

Det som fascinerar mig är den bitterljuva, bedagade elegansen, kläderna, den underbara släpiga dialekten (the southern drawl), de stora trähusen och de i böcker och film beskrivna stora familjerna som alltid består av ett antal orginella karaktärer som ogifta mostrar, galna kusiner och strikta fäder...och en massa friare naturligvis.

Maten är en annan lockande ingrediens. Vad sägs om Old south sweet potato pone, Chicken creole style eller BBQ sauce cajun style?

Little Rock, Arkansas beskriver de How to be a Southern Belle:

- Offer Mint Julep or Iced Tea to everyone who visits your house.
- Eat grits everyday for breakfast.
- Refer to your house as "The Plantation" no matter how small your house may be.
- Refer to all men as "gentlemen caller" or "beaux".
- Never let a man know you're interested or chase him because you know there are too many men who want you for you to expend the extra effort.
- When you have a dating dilemma and have one gentleman caller over when you are expecting another, claim to be "expired" and excuse yourself for a nap until he leaves.
- Whenever you are asked to do any work, fan yourself and claim to have the "vapors."
- Refer to every party you go to, even a kegger at the local university, as a "cotillion." All other parties are yankee garbage.
- Try to use words like "darlin'", "sweet" or "precious" in every sentence.
- Belong to a country club. If you don't, refer to any club you belong to as a "country club". No one will know the difference.
- Set under a magnolia tree with a parasol fanning yourself often. Passers-by will take notice of your belle-ness.
- Never marry a Yankee unless you want to be a Yankee by association.
- Never be seen without your makeup and girdle.

Tips:
- A parasol and an umbrella are not the same thing. If you refer to your parasol as an "umbrelly" you will never be a belle.
- Being a belle is a lifetime of work so practice everyday.

Filmer att inspireras av:
Driving miss Daisy
Borta med vinden
Stekta gröna tomater
Divine Secrets of the Ya-Ya Sisterhood
Sweet Home Alabama

Böcker
Den lilla vännen av Donna Tartt

Hotspot beskriver hur man skall klä sig för att vara rätt i hettan i sydstaterna.

So long!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Lägg till "Rötter" också under dina filmer så kanske du förstår varför vissa har svårt för sydstaterna...Gissar att du kanske är född på 60-70-talet, så sent som då fick inte svarta och vita resa i samma buss t e x. Fortfarande är det mycket rasism och elände där så bry dig inte så mycket om volanger utan tänk större.

Bara ett tips!

Blancaflor sa...

Anonym: Du kan väl inte pa allvar tro att jag är för slaveri? Eller att jag är omedveten om de problem med rasism som finns i sydstaterna?

Men att för den saken skull inte kunna (pa ett uppenbart skämtsamt och lättsamt sätt) skriva om Borta-med-vinden-sydstaterna och den goda maten är orimligt.

Menar du att man aldrig bör framföra nagra positiva sidor i sydstaternas kultur pga att de har och har haft problem med segregation?

Det är, enligt mig, orimligt och späder bara pa hatet och problemen.

Anna Malaga sa...

Jag tycker det ligger nâgot kvävande inskräkt över hela amerikanska södern, bâde pâ 1800-talet och i nutid (fast det är kanske bara mina fördomar).
De verkar vara lika fastankrade i könsrollerna som spanjorerna, fast dessutom humorbefriade, rasister och Bushvänliga. Scenerna efter orkanen i New Orleans, t.ex, där bara de svarta blev kvar, fâr mig att rysa.

Blancaflor sa...

Ojojoj! Jag har tydligen tagit mig vatten över huvudet!

Det är tydligen ingen som associerar sydstaterna även med Mark Twain, Jazz, James Brown etc, utan bara med negativa värderingar...

Om de humorbefriade vet jag inte, jag är helt säker pa att alla inte är rasister, och om de röstar pa Bush vet jag inte heller. Traditionellt röstar sydstaterna pa demokraterna - The solid south.

Anonym sa...

det där har du väl fått om bakfoten? Det är ju de norra staterna som traditionellt sett röstar demokratiskt? NY and beyond...

Blancaflor sa...

Ka: Nope, det är sydstaterna som traditionellt röstade pa demokraterna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Solid_South

Anna Malaga sa...

Hmmm, nej jag lät nog för negativ. Södern är säkert mycket vackert och New Orleans är en spännande stad osv. Men just den estetiken du beskriver har ju inget med jazz eller Mark Twain att göra, utan med plantageägaröverklassen. Jag kan inte hjälpa att det ger mig dâliga vibbar. Precis som kolonialstilen, där man ska se ut som en sval, tigerjagande engelsk dam.
Men jag var inte sâ agressiv som jag lät ;-)

Blancaflor sa...

Ok, jag förstar skillnaden av Mark Twain och plantageägare.

Trots att det kanske inte riktigt framgick sa försökte jag inte romantisera slavägare. Stekta Gröna Tomater är mer min sydstatsmelodi. :)

Anonym sa...

Lite trist ändå att man ibland inte bara får använda känslan och njuta lite oreflekterat av något utan att politiskt korrekt-maffian angriper. Tycker också om den känslan av södern du förmedlar, men är verkligen inte positiv till någon plantageägaröverklass.. Svårt det där.

Anonym sa...

Fast om du läser Wikipediaartikeln som du länkade till står det att sydstaterna numera är ett republikanskt fäste, och att "the solid south" har fått en motsatt betydelse. Demokraterna är numera starka i de nordöstra staterna.

Blancaflor sa...

Sandra: Tack, äntligen någon som förstår mig. :)

Anonym: Du har säkert rätt. Men jag skrev bara att traditionellt är södern demokratiskt.

Jag är trött på att försvara ett inlägg som inte var menat som något annat än ett Borta-med-vinden-romantiskt-dravel! Kanske var det aningslöst och naivt.

Jag skall skriva om Kuba istället. Hehehe!