onsdag, augusti 02, 2006

Mi barrio

Jag har nämnt tidigare att jag lever i en stor småstad.

Här finns de bästa restaurangerna, nattklubbarna, barerna, femstjärniga hotell, Nikki Beach, Dior, Louis Vuitton, Ferrari, Hérmès etc

Inte så mycket kultur, men långa stränder, kyrkor och gröna golfbanor.

Jag kör genom villaområden och golfbanor på väg till jobbet. Kontoret ligger på en höjd alldeles ovanför tjurfäktningsarenan. I bakgrunden glittrar medelhavet. Jag känner alla som arbetar i området: brevbäraren, trädgårdsmästaren, alla café- och restaurangägare, hårfrisörskan och kassörskorna i snabbköpet.

Efter tre gånger på en och samma restaurang är man stamgäst och kan vänta sig special treatment. Jag lånar DVD:s av min hårfrisörska och brevbäraren berättar glatt att min mamma har skickat mig senaste numret av Elle och Damernas värld (well, han vet inte att de heter så).

Ibland känner känns det som om jag är med i en film ifrån 50-talet. Kanske med Helena Bergström i huvudrollen, bärande den sortenskläder som hon har i Under Solen.

...men utan Rolf Lassgård och istället med en mörk, sydländsk skönhet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oh my goood, lite avis jag blir! Låter ju underbart!

Blancaflor sa...

Jo, det är det faktiskt. Jag är en liten lantlolla längst inene.