onsdag, augusti 16, 2006

Andaluz

Observera den grön-vita andalusiska flaggan i bakgrunden.

Jag red mycket som ung (fy vad det känns hemskt att säga...då jag var ung...yngre). Jag älskar djur, närheten till naturen och farten. Ridning är således den optimala sporten för mig.

Jag har tidigare meddelat att jag skall börja spela golf i höst, denna sport (eller spel...whatever!)innehar inga av ovanstående kriterier. Inga djur, artificiell natur och ingen fart.

Höjdpunkten skulle då istället vara 19:de hålet som vi golfare så tokroligt kallar klubbhuset. Hö hö hö!

Anyway, jag skall leta reda på ett mysigt stall här i Marbella med omnejd och försöka ta upp ridningen igen. I Andalusien finns det av tradition ett stort hästintresse och många stall, naturligtvis med den vackra och stolta hästrasen Andaluz (sådan herre sådan häst).

Hmmm...det är mycket som skall börjas i höst. Men för mig känns hösten, och tidigare början på det nya läsåret, mer som en nystart än nyår.

6 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Visst är de andalusiska hästarna underbara! Bilden är väl frân Jerez?

Jag gillar ocksâ att rida. Ganska lustigt hur det här är en främst manlig sport, medan det i Sverige är en typisk tjejhobby.

Hoppas du hittar nâgot fint stall!

Kerstin sa...

Jag håller med angående årets nystart: hösten. Tror det sitter i efter alla år som plugghäst!!! Fick folder från Folkuniversitetet igår: det var massa saker jag blev sugen på (nu då jag inte pluggar längre) typ keramikkurser, glaslåsarkurser, salsakurser - you name it. Jag vill lära mig allt jag inte kan!!!

Stora Morran sa...

Spanska ridskolan kanske?

Blancaflor sa...

Anna: Ja, de är verkligen vackra och bilden är fran Jerez. Det är sant att det är en tjejsport i Sverige, men de bästa(förutom Maalin B) är fortfarande män (precis som världens bästa kockar..).

Kertsin: Jag förstar dig precis. Har gatt massa kurser pa folkuniversitetet; skrivarverkstad, spanska, html, dans etc.

Morris: Där sade du nagot! Jag skall bara träna lite pa mina galoppombyten och framdelsvändningar.

Anonym sa...

Åhh! Vilka minnen, en gång i tiden bodde jag inte så långt ifrån Jerez i staden El Puerto De Santa Maria. Jag håller med er om att de Andalusiska hästarna är helt underbara!

Det blev ett nostalgiskt besök på din fina sida.

Blancaflor sa...

Helena: Tack, vad trevligt. Jag var ute och svirade en gang i Puerto de Santa Maria. En mycket fin liten by och en trevlig kväll.