onsdag, augusti 09, 2006

Boktipset

Jag har sett denna lista hos en del bloggare och tyckte den var rolig. Imorgon skulle nog mina svar se annorlunda ut, men detta är dagens sammanställning:

1) En bok som förändrade ditt liv?
Häxan och lejonet av C.S. Lewis - Under lång tid letade jag "tecken" och andra världar så ofta jag kunde.

2) En bok du läst mer än en gång?
Till minnet av Edward av Elizabeth George - Världens bästa deckare!

3) En bok du skulle vilja ha med på en öde ö?
Don Quijote av Miguel de Cervantes Saavedra - Jag kommer aldrig att orka läsa den, men på en öde ö skulle jag troligtvis ha mer tid.

4) En bok som fick dig att skratta?
The Curious Incident of the Dog in the Night-time av Mark Haddon - Läs den och du förstår, underbar!

5) En bok som fick dig att gråta?
Hon går genom tavlan, ut ur bilden av Johanna Nilsson - Det skulle du också göra.

6) En bok du önskar hade skrivits?
Alias Grace av Margaret Atwood - Jag upptäckte Margaret Atwood med den här boken (Tack Annelisan!) och läste sedan det mesta hon skrivit. Bäst var dock Alias Grace, skall snart läsa om den.

7) En bok som inte borde skrivits?
Stenhuggaren av Camilla Läckberg - Jag tyckte mycket om hennes två första böcker men blev besviken på Stenhuggaren. Den var förutsägbar och personbeskrivningarna (speciellt de i parallellberättelsen) kändes orealistiska och schablonartade.

8) En bok du just nu läser?
Våld - En historia om kärlek av Joyce Carol Oates - Jag kommer att läsa ut den ikväll.

9) En bok du tänkt läsa?
The Debutante Divorcee av Plum Sykes - Den är beställd ifrån Amazon.

2 kommentarer:

Anonym sa...

incident of the dog... är jättebra

Blancaflor sa...

Ja, visst är den underbar. Rolig och sorglig pa samma gang.