fredag, augusti 18, 2006

I faderns namn

I Sverige idag verkar det vara oerhört populärt att döpa sina barn till originella namn som Neo, Smilla, Loke och Igor. Eller varför inte Ville eller Tea.

Jag tror att det främst är vanligt bland 70-talister som är trötta på att det fanns sju Anders i klassen. I alla fall om de har sociala ambitioner (suck!). Kontentan brukar dock bli densammma, istället för Pernilla A., Pernilla S. och Pernilla K. blir det Neo N., Neo J. och Neo L.

Kanske blir det lite mer spännande om efternamnet är taget. Inte finns det många Tilde Jadefur eller Liam Notemyr already.

Jag har dock ett tips till föräldrar som verkligen vill ge sitt barn ett unikt namn då jag hittade en lista på spanska ålderdomliga namn. Här i Spanien döps fortfarande barnen till vanliga (spanska) namn som José, Javier, Rocío och Maria varför det finns en skatt av ovanliga namn att använda sig av.

Jag föreslår:

Pojknamn: Amable (Trevlig), Modesto (Ödmjuk), Primitivo (Primitiv), Frígido (Frigid), Segundo (Den andre)

Flicknamn: Angustia (Ångest, kval), Resurrección (Uppståndelse), Urraca (Har enligt sagan en dotter som heter Blancaflor) Fructuosa (Fruktbar), Sandalia (Sandal)

Pick and choose! Nu kan du (eller dinunge) äntligen bli så unik som du önskar!

5 kommentarer:

Anonym sa...

hahhaa, svenskar kan inte uttala R. Resurrección och Urraca hahaha...

Anonym sa...

glömde bara, en urraca är en ful svart fågel som upprepar saker man säger. Det finns ett uttryck urraca parlanchina. Vilket namn..

Anna Malaga sa...

hmm...mina favoriter är nog Escolástico och Maria de la Inmaculada Concepción.
Det jag tycker är hemskt trâkigt är när barnen fâr samma namn som sina föräldrar.

Zoe sa...

jag vet en filip som döpte dottern till filippa. en mikael som valde mikaela... vad säger man?

Blancaflor sa...

Anonym: Urraca är helt klart min favorit :) Om jag någonsin får två döttrar skall de heta Urraca och Tecla. Det ger respekt! :)

Anna: Jag håller med. Men det är väldigt vanligt. Min förre (amerikanske) pojkvän var en "junior" och min nuvarande vill döpa eventuell son efter sin far.

Zoe: Man suckar... Jag läste någon gång att Mikael Rickfors döpte sin dotter till Leakim. Tänk om alla gjorde så...