tisdag, september 26, 2006

Tiden läker alla sår

Det är alltid tråkigt då ett förhållande tar slut. Både för den som lämnar och den som har blivit lämnad.

När man är mitt uppe i det tror man att smärtan aldrig kommer att gå över (även om ens vännar försäkrar att den kommer att försvinna). Det är omöjligt att föreställa sig att den person som just nu är den viktigaste i ens liv, och håller ens lycka i sina händer kommer att bli förpassad till en skuggestalt ifrån det förflutna.

Det kan ta en, tre, sex eller 12 månader, men det går alltid över. Alltid.

Många gånger stannar man kvar i ett dåligt förhållande för att man är rädd för att bli ensam, inte tycker om förändringar, eller man vet vad man har men inte vad man får etc. Men jag har aldrig hört talas om någon som efteråt ångrar att de inte stannade kvar i ett dåligt förhållande.

Det finns inte bara en rätt person för varje människa. Det finns massor. Och man träffar dem när man minst anar det.

Varför gör man slut?
Känslorna har försvunnit.
Man bråkar för mycket.
Man har träffat någon annan.
Man tror att "gräset är grönare".
Man inte vill binda sig.
Man är för olika.
Annat
Free polls from Pollhost.com

6 kommentarer:

Kerstin sa...

Kärlekssorg är det värsta jag vet. Ack vad jag har varit olycklig i mina dagar!

Anna Malaga sa...

Har röstat... fast det var över 13 âr sedan jag gjorde slut med nâgon, hjälp vad försoffad jag känner mig ;-)
Jag hâller med om att det inte finns EN rätt människa för alla, utan mânga. Och helt perfekt finns det nog ingen som är, det blir alltid mycket anpassaning och slitningar.
Att man ska ha liknande värderingar blir viktigare och viktigare med âren, tycker jag. Man behöver inte alls ha samma bakgrund, men nâgotsânär liknande framtidsplaner, annars är det svârt att hâlla ihop.

Blancaflor sa...

Kerstin: Du är inte ensam. Det är verkligen fruktansvärt och sa destruktivt. Jag blir arg pa mig själv da jag tänker pa alla tarar jag slösat pa idioter. Kärleken ÄR blind!

Anna: Absolut! Har man inte samma mal med livet (familj, var man vill bo etc) blir det nog tufft.

Thérèse sa...

Oj vad bra skrivet. Jag har absolut stannat för länge i ett dåligt förhållande. Även om det är jobbigt just nu känns det skönt också att det är över och att vi kan vara vänner.

Östermalmsräven sa...

Hmmm svårt att man bara får välja ett alterativ när man röstar, skulle nog helst velat ha checkboxar så att man kunnat fylla i två-tre :-)

Blancaflor sa...

Therese: Tack, vännen! Man stannar alltid för länge i daliga förhallande, tror jag. Jag har gjort detsamma och det gör mig arg att tänka pa idag.

Räven: Jag haller med om att flera kan vara lika viktiga. Men du far bra välja en ;)