tisdag, september 19, 2006

La mar, el sol y la libertad

Ända sedan jag var liten närde jag en dröm om att bo i ett land med palmer. Jag vet inte hur eller varför det började. Jag minns att mina föräldrar var i Puerto Rico 1984 och att jag ville att de skulle ta med sig palmblad tillbaka. De gjorde de, av naturliga skäl, inte men jag fick flera vykort som pryddes av palmer. Vi var i Italien 1986 och jag fotograferade glatt varje palm jag såg. Några år senare drömde jag om palmalléer, drömmar som fick näring via Beverly Hills och Melrose Place.

Nu bor jag i ett land där det finns palmer överallt och jag måste erkänna att jag blir lite glad varje gång jag ser dem.

För mig symboliserar de hav, sol och frihet.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskar också palmer, när vi var små och åkte till min pappas hemland var jag så fascinerad av dem. Vad härligt att du bor i ett palmland!

Blancaflor sa...

Vad roligt att du ocksa älskar palmer. Ett palmland...:)

Anonym sa...

Jag tror att vi som vaxte upp pa 80-talet ar lite miljoskadade av palmen-som-hanger-ner-pa-stranden-planschen som tackte en hel vagg. Jag var oxa helt fixerad vid palmer och mitt forsta stora inkop for min veckopeng var just en juckapalm. 49.50 kr - ganska mycket pa den tiden. Den lever an - tack vare mammas grona fingrar!

Blancaflor sa...

Lisa: Du har nog rätt. Om jag inte minns fel hade min bror en sadan plansch i var friggebod ;)

Anonym sa...

ja i en friggebod ar ju en sadan plansch klockren :)

Blancaflor sa...

Friggebod eller gillestuga. Same, same... :)