fredag, september 22, 2006

Raskens

I Sverige har ju sushi och thai konkurrerat ut pizza och kinamat som nyare alternativ till take away, framför allt i storstäderna. Här i Spanien ( i alla fall i södern) är det fortfarande lite trendigt, lite exotiskt, lite nytt att gilla sushi.

Spanjorer är överlag väldigt konservativa då det kommer till mat. De flesta spanjorer tycker att det spanska köket är det främsta i världen. Och de skryter vitt och brett om jamón serrano och kvaliteten på spanska viner.

Det är härligt med en sund patriotism, tycker jag. Istället för att, som många svenskar, klaga på vädret och sossarna (eller som jag; klaga på svenskarna;).

Den traditionella, svenska maten är dock inte mycket att skryta över. Saltad sill, brödsoppa och torkat fläsk.

Men vad skall man göra i ett land där det är tjäle i jorden 6 månader (eller mer) om året?

3 kommentarer:

Kerstin sa...

Frågan är vilken land som är värdigt epitetet "Bästa matland"? Jag gillar spanska viner och framförallt priset. Det var i alla fall snuskigt billigt i Barcelona. Och jag är dessutom barnsligt förtjust i tapas. Gillar själva ätandet av det. Så Spanien - absolut för mig.

Maria Agrell, Barcelona sa...

Hrm. I Sverige har vi tack vare alla invandrare fått ett helt fantastiskt utbud av schyssta restauranger. Man kan hitta all typ av mat och även den svenska klassiska husmanskosten på t.ex. PA & C:o är underbart god.

Däremot har jag svårt för den otroliga traditionella inställningen till mat som råder här i Barcelona. Visst, det finns goda bläckfiskringar och smaskig paella. Men nästan överallt på vanliga restauranger serveras samma samma samma mat. Så otroligt enformigt. Dessutom; beställer du kött. Ja, du får du kött. Rakt upp och ned. Knappt kryddat. Och inga tillbehör.

Jo visst, det finns fantastiska restauranger här, alla stjärnkrogar som ex. El Bulli etc. Naturligtvis, men genomsnittet är mycket mer ointressant är hemma i Stockholm. Tycker jag.

Blancaflor sa...

Kerstin: Vad kul! Ja, spanjorerna är ju livsnjutare manga ganger och vet att uppskatta en god maltid. Italien är inte heller helt fel.

Maria: Jag haller med dig om att Sverige har ett brett restaurangutbud, vi är ju sa illa tvungna. ;)

Och det är sant att de flesta spanska restauranger har väldigt likartade menyer. Inga spännande fusioner, där inte!