söndag, juli 16, 2006

The young ones

Sedan när blev "den glamourösa livsstilen" ett måste för varje Svensson-tonåring?

Varför verkar varenda ungdom ifrån Haparanda och ner till Skanör envisas med att försöka bli mindre lyckade kopior av Paris Hilton, Victoria Beckham eller motsvarande manlig förebild? Billiga väskkopior, rosa skjortor, kick dogs, Juicy Couture och back slick. Hela studiebidraget spenderas på net-a-porter och internationella modetidningar.

När jag var i yngre tonåren hade alla Levi´s jeans, Adidas-shorts, Converse, Stan Smith eller Reebok och stora college-tröjor (Very unisex). Det fanns ett tonårsmode som inte var en kopia av 10 år äldre kändisars klädstil. Naturligtvis influerades man av Madonna och Michael Jackson men att visa magen eller bära en glittrig handske var aldrig ett reellt alternativ för en 14-åring i Göteborg 1988.

Nuförtiden har barn och ungdomar kläder som är kopior av vuxenkläder. Barn i 8-årsåldern bär tajta linnen, korta tröjor och tights. Det är dock inget nytt fenomen, särskilda barnkläder kom först i slutet av 1700-talet. Dock tycker jag det är synd att ungdomar har så bråttom med att växa upp.

Jag antar att mediers bevakning av vad bortskämda hotellarvingar gör på andra sidan jorden, MTV, internet och diverse skvallerprogram har ökat gemene mans kunskap om kändisars livsstil.

Gunilla Pontén - ge oss tillbaka den svenska tonåringen!

9 kommentarer:

Östermalmsräven sa...

Okej om vi går så långt ner som till åttaåringarna så är det väl ganska extremt men annars så tycker jag nog mest att det är ganska fräsht!

Fruttisar rules!

Shit vad politiskt inkorrekt den här kommentaren känns men det är ändock min åsikt. Paris is the shit!

Blancaflor sa...

Det är bra, vaga var politiskt inkorrekt! Hahaha!

Johan B sa...

Bianca, det blir så här när de som skriver om mode antingen är eller spelar ointelligenta. Eller hyllar och rättfärdigar med att det känns fräscht utan att ha så mycket insikt i vad som driver utvecklingen. TWWW startades som ett försök till alternativ i konsumtionsdjungeln där man pubicerar bilder på kändisar och låter dem stå som substitut för känslor som skribenten inte kan sätta på pränt. Och visst, du har helt rätt, det är skrämmande och kanske på sikt förödande.

Anonym sa...

När jag var i yngre tonåren hade alla Levi´s jeans, Adidas-shorts, Converse, Stan Smith eller Reebok och stora college-tröjor .....

Det later som jag hade skrivit det. Sjalv var jag tonaring i uddevalla, 15 ar 1986.

Blancaflor sa...

Johan: Det later som en rimlig analys. Här i Marbella finns det en helt egen stil som delvis bygger pa vad jag kallar den trashiga Paris Hilton-stilen (päls, grälla färger och mönster, sönderblonderat har, mycket guld, och div. skönhetsoperationer). Sverige är inte där ännu och jag hoppas att det aldrig sker.

Blancaflor sa...

Viktoria: Västkustmode!
Jag hade i samma alder en brevvän i Sthlm, de hade liknande mode men vissa lokala trender som jag inte hade koll pa. Idag är det nog mer likriktat i storstadsregionerna.

Anonym sa...

Here are some links that I believe will be interested

Anonym sa...

I really enjoyed looking at your site, I found it very helpful indeed, keep up the good work.
»

Anonym sa...

Your site is on top of my favourites - Great work I like it.
»