torsdag, juli 27, 2006

P1

OK, bättre sent än aldrig.

Trulsa frågade mig vad jag skulle tala om om jag vore sommarpratare och vad jag skulle spela för musik.

Here we go!

Jag skulle tala om hur det är att vara svensk och leva utomlands. Om kulturskillnader, hemlängtan, hur det är att vara kvinna i ett mansdominerat (mer än Sverige ;) samhälle, om att ha förmånen att leva i två kulturer, katolicismen, om vikten att lära sig språket, om att behålla sin egen nationella identitet men ändå assimileras.

10 låtar som jag skulle spela är (Kan någon snälla svara på vad skillnaden mellan en låt, en sång,en visa är!):

Änglamark - Evert Taube
Sin ti no soy nada - Amaral
Vaknatt - Sofia Karlsson sjunger Dan Andersson
Common People - The Pulp
It´s a sin - Pet Shop Boys
Piensa en mi - Luz
Stort liv - Lars Winnerbäck
Perdóname - La Oreja de Van Gogh
Hey Ya - Outkast
Min älskling - Evert Taube

Ring så spelar jag!

4 kommentarer:

Ataharis sa...

Åhhh... Det programmet skulle jag lyssna på! Sin ti no soy nada, fick en rush av minnen nu. :)

Som svar på din fråga: tja, CB ringde igår från Santiago, och vi hade ett lugnt, långt och klokt samtal. Nu ska det få smältas lite på båda sidor av Europa (medan jag flyttar och ändå inte är anträffbar, bär ju iväg till Göteborg imorrn) och sen ska vi prata igen, så får vi se var vi står. Det kan bli riktigt bra, eller så kan det ta slut (hu! Hjärtat krampar!), men jag resonerar som så att om det skulle ta slut så vet jag att jag har gjort rätt, med all min självrespekt i ryggen.

Jag inser ju att vi är olika, och har olika kulturer - men det är ändå vissa saker jag inte kan acceptera. Åtminstone inte om han inte förklarar dem för mig och jag kan bestämma hur jag ska hantera det. Jag tror för min del att det är dialogen som saknas mest, och jag är helt övertygad om att det är distansen som ställer till det mesta. När vi är ihop är det så bra som det bara kan vara. Frågan är ju hur vi ska hantera det, och det återstår ett gäng samtal och beslut, gissar jag. Inte lätt, men jag gör som du och andra säger, och som jag själv känenr är viktigt, jag står på mig.

Tack för att du frågade! Det är ju extra intressant för mig att läsa om din och till exempel Malaga-Annas blogg, just för att få lite insyn i kulturskillnaderna.

Lill-Krizan sa...

Intressanta låt-/vis-/sångval.
Outcast, Evert Taube och Pulp har alla något gemensamt. Frågan är bara vad.

Blancaflor sa...

Trulsa: Jag hoppas verkligen att det gar bra. Kulturskillnader är inte lätt (trust me!) men om man är medveten om det och dessutom har kunskap vari skillnaderna ligger blir det lättare. Men kom ihag att det inte är bara en som skall kompromissa. Jag hoppas ocksa att du kommer att trivas i Gbg, min gamla hemstad.

Krizan: Mig!!!

Anonym sa...

Your website has a useful information for beginners like me.
»