onsdag, januari 25, 2006

Matfrossa

Idag skall jag äta lunch på en svensk restaurang.

Jag tycker väldigt mycket om spansk mat, men ibland är det gott att slänga i sig en toast Skagen och några köttbullar.

Det är intressant att alla, och jag menar ALLA, spanjorer tycker att det spanska köket är det bästa i världen. Speciellt mammas mat, naturligtvis. Fast där är vi nog alla ganska lika.

Det är svårare för oss svenskar att vara lika entusiastiska inför vårt kulinariska arv. Inlagd sill, lappkojs, ärtsoppa, blodpudding, kålrätter och saltat kött var väl vad vi fick leva av stora delar av året pga klimatet.

Inte vårens primörer direkt...

10 kommentarer:

Anonym sa...

Äta bör man, annars dör man.
Äter gör man, ändå dör man!

Anonym sa...

Skagenröra är nästan lika gött som fläsk!

Anonym sa...

Gubbröra= dumsnut!

Thérèse sa...

Gott. Har också förundrats över hur matkonservativa spanjorer är. Själv tycker jag om att variera maten ibland sushi, ibland indiskt , ibland spanskt, ibland svenskt, ibland mexikanst, ibland italienskt ...o.s.v men den inställningen verkar inte alltför vanlig i Spanien.

Anonym sa...

Träffade några coola brats från Madrid en dimmig kväll, när jag hade tittat långt ner i flaskan. De började tala om om skaldjur...

Namn på fiskar ock skaldjur på andra språk än svenska fastnar inte mitt lilla huvud, så när de frågade vilken min favoriträtt var och jag svarade "lentejas", drog dem....

Grrr....vad är det för fel på linser?

Anonym sa...

Vem tackar ner till en hel eller halv special?

Bostongurka...rules...

Henrik sa...

Testat de delikata "pannbullarna" på Area 51 i Fuengirola?

Östermalmsräven sa...

Bästa tunnbrödrullen är väl ändå en "östermalmare" på östermalmsgrillen vid torget. den kräver en rejäl bakfylla eller liknande för att gå ner och attans vad smarrig den är.

Blancaflor sa...

Doughplease - Nope, de har jag inte testat. Vad ar det?

Räven - Du har gjort det igen! Gjort mig hungrig. Tunnbrödsrulle...aahhh

Henrik sa...

Pannbullar är en korsning mellan svenska köttbullar och svensk pannbiff. Alltid en höjdare på Area 51.
http://www.costadelsol.st/org/org_pres.php3?nr=44786