måndag, januari 16, 2006

Barnasinnet

Så lite man visste, och hur lätt det var att missuppfatta saker och ting då man var yngre. Missuppfattningar existerar naturligtvis fortfarande, men inte på samma charmiga och naiva nivå. Jag exemplifierar.

En vän till mig trodde att greppet "Tusen nålar" hette "Tusen ålar". Ett mycket mer fantasieggande namn.

Kommer ni ihåg Apotekarnes läskedrycker? Eller Apotek-Arnes...

Länge trodde jag att det hette handburgare istället för hamburgare - logiskt.

Som nästan alla flickor förr hade jag lugg upp till mellanstadietiden. Jag trodde att de som inte hade lugg, hade klippt av sig sin...

Istället för You're the voice med John Farnham trodde jag att han sjöng Golden boys.

Och jag trodde att Lilla huset på prärien var en realistisk skildring av ett amerikanskt bysamhälle under andra delen av 1800-talet.

Charles Ingalls for president!

5 kommentarer:

Östermalmsräven sa...

Jo men sjunger de sluddrigt så får de skylla sig själva om man misstolkar dom.

Samma sak gäller när produkter har svåra namn, jag minns när chips med sour cream and onion smak kom. Hur svårt som helst, vi kallade dom sigovinonitch hur länge som helst...

Stora Morran sa...

Åh jag tror fortfarande att "munsbit" heter "mumsbit"!Vägrar ändra mig! hmpf

Cliff Hanger sa...

Jimi Hendrix "Excuse me while I kiss the sky" har även hörts som ...kiss this guy.

En lite annan fråga: Varför Apotekarnes i stället för Apotekarnas? (Äldre form?).

Blancaflor sa...

Jag har försökt hitta anledningen till stavningen, men tyvärr utan resultat. Hmm...??

Alley Cat sa...

I femårsåldern frågade jag min mamma helt seriöst om det fanns bilar när hon var liten eller om de hade häst och vagn!

Min mamma som är född på femtiotalet tycker fortfarande att detta är hysteriskt roligt...