torsdag, februari 15, 2007

Under solen

Jag fick en uppmaning om att blogga mer om Spanien...

Södra Spanien, Andalusien, är nog det de flesta svenskar tänker på då de tänker på Spanien. Här föddes flamencon, det är populärt med tjurfäktningar, det är varmt, palmer växer överallt, andaluserna är hetsiga och "spanska", det finns massor av pueblos blancos, små vita byar med svartklädda änkor och trånga gränder, pelargoner prunkar året om på alla balkonger, det växer olivträd och jorden är torr och röd.

Marbella däremot är mycket annorlunda, väldigt internationellt, några av Spaniens bästa restauranger ligger här, jag bor vid en golfbana och har ytterligare sju stycken 10 minuter bort med bil. Nattlivet är dyrt och det finns flera mycket påkostade diskotek vars like inte går att finna i Sverige. Marbella har ett eget mode som består av stora guldsmycken, höglackade stövlar, starka färger och galna mönster. Alla damer, oavsett ålder, har dessutom välfönat hår. Bentleys, Jaguarer, Porschar och Ferraris finns en masse.

Det är ett alldeles eget litet land.

From Elviria in the east to Sotogrande in the west, a gold curtain has descended across the coast...

Men man kan plocka russinen ur kakan. Nikki Beach en dag och tapas på en stökig helspansk restaurang med lysrör i taket nästa.

Det är lätt att leva här...

10 kommentarer:

Anonym sa...

Ååååååååh.. jag längtar till Spanien!

Alley Cat sa...

En plats som det är lätt att leva på är en bra plats att leva på...

Produktionsledaren sa...

är i Madrid på 30 års fest i den 12-15 april, är du där?

Kerstin sa...

Åh, Spanien. Träffade igår min spanska väninna. Born och raised i Madrid. Men har bott i Sverige i 20 år. Tror jag måste göra Spanien med henne en vacker dag...

Maria Agrell, Barcelona sa...

Har din man varit på 3GSM mässan i Barcelona tro? Det var sjukt många män där. Typ 50 000 stycken.

Och jag.

Blancaflor sa...

Jove: Men kom hit då! :)

Alley: Ja, det skall vara lätt att leva. I wish...

PL: Ja, det kanske jag är. I will keep you posted. :)))

Kerstin: Det måste du absolut. Madrid är underbart. Puss

Maria: Det låter trevligt! ;)

Nope. Men han var på en marketing on line-mässa i Madrid nyligen.

Anonym sa...

Det ÄR i regel lättare att leva här men guuud ibland går det bara FÖR segt oxå. (Tänker på att fixa papper osv...)

Blancaflor sa...

Mandi: DET har du rätt i. Spansk byråkrati är en mardröm.

Anonym sa...

Jag vill oxo ut och resa...

Blancaflor sa...

Ted: Det är så enkelt! Just do it!