söndag, februari 18, 2007

Padre Nuestro

Jag kom precis hem ifrån körka. Det är intressant att se hur många spanjorer som faktiskt går på mässa varje söndag (eller varje dag...). Unga och gamla, ifrån alla socialgrupper.

Det är ett fasligt resande på sig upp och ner och korstecken åt höger och vänster. Man ber knäböjd och psalmerna är mer mässande än i Svenska kyrkan.

Det är inte lika mycket folk som i Göteborgs Domkyrka den 13 December, men betydligt fler än Oscar Fredriks Kyrka en vanlig söndag i mars. I Sverige, tror jag, att man (de två procent av svenskarna som regelbundet besöker kyrkan, alltså:) vanligtvis går på gudstjänst på morgonen, här håller de mässa även på kvällarna.

I min pojkväns "hemkyrka" i Madrid har de mässa vid 6 olika tidpunkter varje söndag och 3 gånger varje vardag.

Den prällen måste vara nöjd med socknens själar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gör alltid korstecken innan jag lägger mig (efter att ha bett), när jag går förbi en kyrka eller om något stort händer.. hihi. Det är få protestanter som gör så. Jag känner mig väldigt "oprotestantisk". Vad jag nu ville med allt detta, hih..

Nejma sa...

Även här i muslimska Marocko finns det gott om möjligheter att gå i mässan om man är katolik. Vi har 2 kyrkor i Tetuáns upptagningsområde, vilket ger oss 9 gudstjänster/vecka. Jag känner många som går i princip varje dag, riktigt så from är inte jag. Att gå i kyrkan här har också hög minglingsfaktor och en möjlighet att knyta viktiga kontakter. I Sverige spelar man golf ihop, här ber vi tillsammans. *s*

Shadow sa...

Jag går en gång per år, måste väl anses som regelbundet, eller?

Blancaflor sa...

Jove: Nä, vi protestanter brukar vanligtvis inte göra korstecknet. Kanske är du förspanskad :)

Nejma: Aha. Det är alltså bra att nätverka i kyrkan.Intressant...

Shadow: Absolut! Första advent eller? ;)