tisdag, februari 06, 2007

Gröna vågen kommer till Spanien

Min käre S. har sett dokumentären om global warming med Al Gore så nu sitter jag här och fryser.

Han har köpt nya energisnåla glödlampor, vi har bara på värmen en timma per dag och återvinner papper, glas och metall (återvinning är mycket ovanligt i Spanien).

Det skulle inte förvåna mig om han kommer hem med en spinnrock och ett par höns snart.

Förresten, jag har "fått tag på" filmen Tillsammans på spanska (Juntos). Den skall bli kul att se med en spanjor. "Franco är död".

8 kommentarer:

Thérèse sa...

Kul att se filmen Tillsammans på spanska. Det skulle jag gärna göra.

Även om återvinning inte är så vanligt i Spanien tror jag det är på gång. Ställen att slänga glas och batterier fanns överallt i Madrid.

Jag skulle också vilja se Al Gores film om global uppvärmning. Har inte gjortdet än

Lisa and Anders sa...

Det sägs ju att svenskarnas samlade insatser ändå är en piss i Mississippi, så det gläder att även spanjorerna insett allvaret...

Anonym sa...

Just det i Madrid återvinns det mesta. Fast just burken med plast, tetra pack och konserver undrar jag om det inte blir en landfill i alla fall. Tror knappast att någon står och rensar detta, inte i Spanien. I UK (Buckinghamshire)vet jag att där skulle man tvätta av konservburkarna, ta ur botten samt platta till dem innan man återvann dem.

Att sedan det ser ut som 17 strax innan vår återvinningsstation är en annan femma. Precis som att folk inte orkat ända fram utan bara dumpat grejer. Brrr...

Blancaflor sa...

Therese: Det är absolut på gång, men inte självklart som i Sverige. Folk slänger lätt vinflaskor, konserver och en dagstidning i papperkorgen.

Babs: Många bäckar små...

Blancaflor sa...

Anonym: Bor du i UK eller Spanien?

Låter krångligt att ta ut botten på konservburken. Då jag bodde i Sverige (fram till 2002) hade vi 14 olika "containers" i ett specialbyggt miljöhus på gården.

Anonym sa...

Är din pojkvän spanjor eller svensk? Eller av annan nationalitet? Började bara undra med tanke på sorteringsivern :-)

Alley Cat sa...

Det känns som om vi i Sverige varit väldigt tidiga med att sortera och återvinna...

Budskapet är så väl förankrat i min ryggmärg att jag får dåligt samvete om jag någon gång slänger en petflaska i soppåsen istället för att lämna den för återvinning!

Min amerikanska väninna tycker att detta är hemskt roligt... Helst när jag ivrigt sopsorterar hemma hos henne, i en förort i amerikanska södern där ordet återvinning inte än är uppfunnit...

Blancaflor sa...

Karolina: Han är spanjor. Det är därför det är så ovanligt att vi sopsorterar. Men bra är det!

Alley: Exakt. Det känns helt fel att slänga glas tex i vanliga soppåsen. Vi svenskar är way ahead! Som vanligt. ;)