tisdag, februari 20, 2007

Svenskt Tenn al español

I ett annat land är det svårt att veta vad som anses vara god smak. Eller dålig för den delen.

Jag har till exempel en sådan där liten glasboll, som man kan skaka på och så snöar det. Jag tycker den är jättesöt och i den finns ett foto av min brorson när han står på en isbelagd sjö.

Näpp, en sådan kan man inte ha i Spanien. Det är tydligen väldigt vulgärt.

Vidare föreslog jag att vi skulle köpa ett vindspel till terassen. Samma sak där. Absolut inte! Eller jag tror faktiskt att han använde uttrycket "över min döda kropp".

Det är också tacky att bära tröjor som ser ut som isländska stickadetröjor eller tröjor i lusekoftestil. Superkonstigt!

Men om vi kommer in i en kyrka med plastblommor och statyer i grälla färger av Jungfru Maria, då reagerar han inte nämnvärt.

8 kommentarer:

Anonym sa...

De där vinspelen kan du gott låta bli, grannarna blir ju galna!

Men, låt se här, är verkligen en man från ett land där de flesta bär aningens för korta jeans kapabel att bedömma lusekoftor?

Nope.

Anonym sa...

Gillar verkligen när du tar upp olikheter och "kulturkrockar", intressant och kul läsning!

Anonym sa...

Nej såklart. Det är ju en k y r k a!!! :D :D Det går absolut inte att kritisera något som har med kyrkan i Spanien att göra.

Shadow sa...

Ah, kulturkrockar. Det är just sådant som gör att det är så roligt att bo utomlands...

Alley Cat sa...

Jag älskar glasbollar som det snöar i när man skakar dem...
Det är inget vulgärt i det!

Kulturskillnader - finns det något som man kan förundras över mer?!?

Blancaflor sa...

R.agata: Blir de? Det visste jag inte.

Hahaha! Ja, du, jag tycker dock generellt att spanjorer klär sig bättre än svenskar (möjligtvis med undatag av jeans:)

Sandra: Vad kul! Tack!

Ont-i-huvudet: Där slog du huvudet på spiken (kanske därför du har ont;)

Shadow: Roligt och frustrerande om vartannat. men mest roligt...och intressant.

Alley: Tack för det stödet, jag visste att jag inte hade fel :)

Blygisens betraktelser sa...

Sacramento Bastardi!

Ull är ull, och plast är plast, om än i grälla färger!

Matadoren har fel fel fel!

Blancaflor sa...

Blygisen: Klart du har rätt! Matadoren har inte en susning. Hehehe!