torsdag, februari 16, 2006

Torsk på Tallinn

Torsk (Gadus morhua)

Vad har egentligen torsken gjort för ont eftersom det finns så många negativa företeelser som innehåller ordet torsk? Etymologiskt kommer ordet torsk ifrån det fornsvenska ordet torsker, som betyder fisk som torkas.

Exempel:

Soppatorsk - Bensinstopp
Torsk - Kund hos prostituerad
Torsk - Svampinfektion på tungan
Torska - Åka fast, förlora
Tjacktorsk - Vet inte riktigt, men troligtvis någon form av knarkarslang.
Torskögon - Utstående ögon (sällan en komplimang)

På spanska heter torsk bacalao det betyder också techno (musik).

1 kommentar:

Thérèse sa...

I Madrid-trakten lär vägen mot Valencia kallas ruta de bacalao. Jag har hört något luddigt om att det längs den vägen låg diverse rave-ställen på 90-talet som unga åkte och roade sig på och intog bacalao -inte torsk då utan droger. Men jag fick inte det där så noga förklarat för mig och ag vet inte om det förekommer längre. Jag har aldrig själv hängt på rave så jag har usel koll