tisdag, februari 14, 2006

Pappersexercis

Spansk byråkrati är fruktansvärd.

Man måste alltid infinna sig personligen på myndigheten i fråga för att ansöka om nytt körkort, folkbokföra sig, betala fortkörningsboter eller vad det nu gäller. Dessutom har de olika kontoren ingen datakontakt sinsemellan vilket innebär att man brukar få fara runt en hel del. Det krävs också oftast en hel del kopior och pappersdokumentation.

Om man flyttar från en ort till en annan bör man byta kontonummer eftersom bara ens "eget" kontor kan utföra överföringar etc, trots att det alltså rör sig om samma bank.

Jag har försökt betala en elräkning ett tag. Den räkning som jag har kan jag inte betala på banken eftersom den inte har någon streckkod. Jag ringde elbolaget och bad dem skicka en ny, det lovade de att göra. Efter två veckor hade jag fortfarande inte fått en ny räkning och då jag ringde igen upplyste de mig att det inte var möjligt att skicka mig ytterligare en räkning. Istället måste jag gå till en "Punto de información" (Ungefär informationskontor) och be om en blankett som jag skall fylla i och ta med till banken. Jag har förgäves försökt att ringa till detta kontor för att be om deras öppetider, men når bara en fax.

Den 8 mars stänger de av strömmen....

1 kommentar:

Thérèse sa...

Kan inte annat än instämma (men hittills har jag sluppit fortkörningsböter)