måndag, maj 17, 2010

Kristi Himmelsfärd

Jag har haft en bra och omväxlande långhelg. Torsdag och fredag spenderade jag på Orust med mina bästa brorsöner, min mor och L. Treåringar har en tendens att vara väldigt underhållande, speciellt om de är lillgamla.

På fredag kväll var jag på en större middag och det var fantastiskt kul. Jag skrattade hela natten tillsammans med mina äldsta och bästa vänner. Ny och gammal jargong i en perfekt mix.

Lördag kväll tillbringades på ett ölhak. Oväntat men inte oävet.

Söndagen inleddes med krissamtal med matematikern och tvätt.

Senare under dagen träffade jag en kompis som bott i Kina under många år. Vi talade om namn (oväntat) och jag berättade om min f.d. kinesiska kollega vars namn var en sammanslagning av hans föräldrars hembyar. Tydligen kan man heta nästan vad som helst i Kina.

Min kompis berättade att vissa patriotiskt klingande namn var populära under kulturrevolutionen. "Vackra Kina" tex.

Vidare berättade han att många även tar ett europeiskt namn (för att underlätta västerländska kontakter antar jag) och att då kunde det bli lite hur som helst med tanke på den stora friheten vad gäller kinesisk namntradition. "Apple" tex.

Det funkar.

Resten av vår träff ägnade vi åt att klaga på Sverige på precis det där okunniga och förenklade sätt utlandssvenskar brukar hänge sig åt. Det kändes bra.

2 kommentarer:

Lorry sa...

Apple funkar. Carrot och Potato funkar mindre bra men är dessvärre lika vanliga... Min favorit är ändå en kund till M. som heter Tiny i förnamn och Ho i efternamn. En olycklig kombo...

Blancaflor sa...

Haha, nej det var kanske inte optimalt.
Kram