onsdag, maj 26, 2010

Ermita del Rocío

La Romería del Rocío tar plats under pingsthelgen i Almonte (Huelva), Andalusien. Det anses vara en av de allra viktigaste pilgrimsvandringarna.

Pilgrimer från hela Andalusien (och Spanien) kommer antingen gående, ridande eller i hästdragna vagnar för att hedra El Virgen de Rocío (Nuestra Señora de los Remedios eller Santa María de las Rocinas). De flesta tillbringar natten (eller nätterna) under bar himmel.

Pilgrimerna reser i grupper och bär traditionella andalusiska kläder. Männen bär korta jackor och tajta byxor och kvinnorna bär flamencoklänningar.

Jag har tyvärr aldrig haft möjlighet att delta men det verkar helt fantastiskt och jag hoppas verkligen att jag får uppleva det en dag.


Qué bonito es el Rocío
cuando se va con amor,
hace a la gente sencilla
y hermanas de corazón.
Qué bonito es el Rocío
el lunes al salir el sol
viendo a la Blanca Paloma
siendo la Madre de Dios
.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag har heller aldrig varit på la Romería men väl i staden el Rocio eller den lilla byn. Underbar! Jag rekommenderar den och även la costa Azul en la provicia de Huelva. Åker till Islantilla och La Antilla snart och kan även rekommendera dessa små strandstäder.
Saludos
/Merche

Blancaflor sa...

Hola Merche,
Tack för tipsen. Det låter väldigt trevligt. Jag hoppas verkligen att jag kommer till Spanien snart. I höst kanske...
Ha det så bra i Islantilla!
/B.