måndag, maj 03, 2010

Diferente

En gammal bekant ifrån Spanien skickade ett meddelande till mig via Facebook och de senaste veckorna har vi haft mycket kontakt. Han är arkitekt i Madrid och mycket intresserad av nordisk design varför han tycker att det är roligt att tala med mig. Dessutom ska han resa hit i sommar och vill säkert ha en guidad tur. (Vad ska jag visa då? Operan?)

Jag bodde i Spanien i nästan sex år och sedan jag flyttade hem har jag inte träffat så många spanjorer. Men nu minns jag hur de är. Och hur annorlunda de är i jämförelse med svenskar.

I början när jag flyttat hem besökte jag ibland Språkcafét och talade spanska, då kände jag mig väldigt bekväm och hemma tillsammans med spanjorer. Men poco a poco blev jag allt mer assimilerad i mitt gamla hemland och Spanien kändes allt mer avlägset.

Fast nu, i och med min nygamla vän, har jag börjat minnas igen varför spanjorer är så roliga och livsbejakande att umgås med. Jag kan inte exakt sätta fingret på vad det är men de är verkligen de otro mundo.

På ett bra sätt.

Inga kommentarer: