onsdag, maj 05, 2010

Broder Jacob

Jacob är mitt absoluta favoritnamn på pojkar.

Allra bäst tycker jag om den spanska versionen Santiago, det är dessutom namnet på Spaniens skyddshelgonet (Sankte Jacob). Den engelska formen James eller franska Jacques tycker jag dock inte alls om.

Namn är oerhört viktigt för mig. Jag hade en pojkvän vars namn jag verkligen inte tyckte om. Det ledde till att jag aldrig sade hans namn inte ens när jag talade OM honom, då kallade jag honom itället för hans nationalitet (han var inte svensk). Stackarn!

Det kan säkert hända att jag väljer bort folk på grund av ett namn...

Tänk om jag skulle träffa en Jacob! Han skulle aldrig bli av med mig...

3 kommentarer:

e sa...

Jag håller med om att Jacob är väldigt fint, fast jag har alltid tyckt att svenska namn ska stavas med K istället för C. Ska inte säga att det är direkt Z-varning på C, men varför krångla till det när det är vackert nog som det är?

Sen har jag aldrig förstått det där med utländska motsvarigheter till namn -Jacob och Santiago är ju inte ens lika varandra! Mycket märkligt... ;)

Blancaflor sa...

Du har rätt! Karl, Oskar, Jakob. Much better!

Du vet: Santajacob = Santiago

/Blankaflår

Anonym sa...

hahaha min (spanske) pojkvän och jag har sagt att ifall vi får barn får han absolut inte heta Jacobo. Vet inte heller hur det skulle uttalas på svenska? "Jakaabo"? Jacob på svenska och engelska är dock väldigt fint...