tisdag, februari 23, 2010

Sture Allén

Jag talade med en person för några dagar sedan och vi talade om Bohuslän. Då nämnde jag att vi har sommarhus där.

- Jasså, har du stuga på Orust, svarade han då.

Egentligen ville jag säga "Nej, ingen stuga, vi har hus där" men det skulle kanske låta lite drygt så jag upprepade istället.

- Ja, vi har sommarhus där.

En stuga för mig är en sportstuga eller fritidshus från folkhemtiden eller möjlightvis benämningen på ett litet torp i Småland. Inget fel med dem, de kan vara väldigt charmiga, men det är inte en korrekt benämning på alla sommarhus.

Dessutom tror jag att samma människor kallar alla eftergymnasiala läroinstitut (oavsett antal fakulteter) för Högskolan (observera att det ska vara i bestämd form), de åker hem till föräldrarna och de kallar sin flickvän för tjejen (eller regeringen...).

Oj, jag låter verkligen dryg...

Förlåt och glöm allt jag har skrivit! :)

7 kommentarer:

Alley Cat sa...

Nej då, du låter inte alls dryg. Jag är också uppvuxen med sommarhus tillskillnad från stuga och förstår exakt vad du menar...

Anonym sa...

ja, jag tycker nog att du lät lite snobbig där... Väldigt "typisk" någon som har "Sommarhus" på Orust...
¿Qué más da?
/Anna

Blancaflor sa...

Alley: Skönt att du förstår :)

Anna: Jo, lite kanske. Men jag är noga med språket och att använda rätt ord.

Men du bör också ha i åtanke att det mesta jag skriver är med glimten i ögat. :)

Anonym sa...

Du är dryg. Och du har rätt. Jag har bedrivit fältstudie i ämnet. Flera gånger. Kram

Blancaflor sa...

Spot on!Hehe!
Kram

Anonym sa...

Hoppas intresseklubben antecknar nu,hehe. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fritidshus

Blancaflor sa...

Sanks! :)