tisdag, augusti 25, 2009

Ständigt dessa namn

Vad är det med namn och namntrender egentligen? Hur kommer det sig att vissa namn får en revival och andra känns mindre troliga?

Vanligt är tydligen att man hoppar över en generation när man funderar på namn till sin bebis och hellre döper dem efter mormors väninnor än mammas.

Under en längre tid nu har vi kunnat njuta av söta gammaldags namn som Elsa, Märta, Arvid, Melker, Sigrid och Axel på våra telningar.

Jag förutspår att Margareta, Birgitta, Lars, Åke, Ingrid och Kerstin också snart kommer att öka i popularitet. Men så finns det naturligtvis namn som är mycket svåra att föreställa sig som populära igen: Gunvor, Leif, Kjell, Örjan, Gerd och Berit.

Vidare tror jag att det kungliga namnet Adolf skulle ha varit populärt på samma sätt som Gustaf, Oscar och Carl om det inte vore för en viss herr H…. Konstigt tycker jag det är att namnet Madeleine inte verkar speciellt populärt trots vår prinsessa.

Busarnas barn döptes under 60- och 70-talet till Kenneth, Ronny, Conny, Jeanette etc. Sedan tog Liam, Jennifer och Kevin över.

Vilka namn är dagens motsvarighet? Alexander? Evelina?
Jag vet inte.

2 kommentarer:

Den tjocke konsulten sa...

Sonny/Ronny/Conny var väl mer 50-tal?

Kevin och Melissa korrelerar nog fortfarande starkt med svanktatuerad mamma som röker och bor i hyresrätt i förort.

Nej jag har inga som helst vetenskapliga belägg för ovan :)

Blancaflor sa...

Enligt Wiki är Y-namnen populära decennierna efter 2:a v.k det kan ju betyda både det ena och andra...

Haha! Ja, Melissa är en annan höjdare.