tisdag, mars 20, 2007

Volvo 240

Jag kör varje dag förbi otaliga golfbanor, igenom villaområden kantade av palmer och prunkande rabatter, längs medelhavet...

Jag byter musik till en gammal ful-CD (tack Morran!) som jag har haft länge.

I bilen ljuder Mmm Bop med Hanson och plötsligt befinner jag mig i ett svenskt försommarlandskap. Det kan vara Småland eller kanske Halland. Jag kör på en kringelkrokig svensk landsväg kantad av skog. Jag kan nästan känna den friska luften och känslan av att sommaren bara har börjat. I vägrenen ser jag prästkragar, blåsippor och gullvivor. Det är troligtvis fortfarande dagg i gräset. Himlen är blå och bara vackertvädermoln så långt ögat kan nå.

Allt på grund av att en mycket kär väninna en gång nämnde att, då hon körde till sitt sommarställe en tidig sommarmorgon, så ökade hon farten lite extra då denna trallvänliga sång ljöd i radion.

Hennes minne har blivit mitt minne. Jag ser det framför mig...

3 kommentarer:

Det Mörka Hotet sa...

Härligt - väcker minnen och tankar även hos mig!


Samuel

Anonym sa...

Tack för påminnelsen! Det var Småland, ca kl 6 på morgonen, blå himmel (inga moln), nervevade fönster, frisk luft - men det kändes redan då att det skulle bli en varm dag, rolig bil med stark (för stark?) motor, och i 4.02 minuter sjöng jag för full hals och struntade helt i att det är stor risk för älgar på vägen så tidigt på morgonen. Hade precis fått singeln i present av min pojkvän, numera man, som alltid varit väldigt bra på presenter!

Blancaflor sa...

Samuel: Det var trevligt att höra. Inget går upp emot svensk sommar...

Väninnan: Hihihi! Jag visste väl att du skulle förstå. Det låter ännu härligare när du berättar.