söndag, mars 11, 2007

Jeeves

Jag läste, att trots skatteavdrag var endast 13% av svenskarna intresserade av att anlita folk för att få hjälp med städning, tvätt etc.

Det är mycket annorlunda här i Spanien.

Städerska har de flesta medelinkomsttagare. Att dessutom få hjälp med tvätt och strykning är heller inte ovanligt. Jag har flera spanska vänner som har en "hushållerska" som kommer varje dag och städar, tvättar och lagar mat. Har familjen barn har många en barnflicka som bor med familjen.

Min pojkväns familj (fyra barn) hade tre personer som kom till dem varje dag, och hans mamma var hemmafru!

Vi har två damer (Carmen och Carmen) som kommer 1-2 gånger i veckan för att städa och stryka.

Men det är klart, eftersom jag numera gör min egen buljong av grönsaker, kycklinginälvor etc (kokas i ca 2 h) så har jag börjat förstå att tiden inte alltid räcker till...

6 kommentarer:

Alley Cat sa...

Det gäller ju som alltid att prioritera...

Har man buljongkokning i två timmar eller städning/stryking i två timmar att välja mellan, så tycker jag att du valt helrätt!

Våga inte skämmas eller känna dig bortskämd bara Blanca! Det vore så typiskt svensk-tråkigt...

Anna Malaga sa...

Hahaha - sâ du âkte dit pâ att göra buljongen ändâ? ;-)

Blancaflor sa...

Alley: Tack för det! Det är lite svårt att inte känna sig lat.

Anna: Det var oundvikligt...:)))

Anonym sa...

Just nu känner jag att jag hellre lägger dom pengarna på nåt annat men när man har fyra barn kan jag förstå att det är skönt med lite hjälp.

Blancaflor sa...

Mandi: Sant! Men tre personer...varje dag?? :)))

Blancaflor sa...

Helena: Hahaha! Kanske ligger det något i det! Las Carmens?