torsdag, november 29, 2007

Bohuslän i våra hjärtan

Jag har ett nyväckt intresse för folkdräkter.

Det började da jag var pa ett bröllop i Frankrike och där träffade en oerhört trevlig pakistansk tjej. Hon bar traditionell klädsel i kyrkan och bytte sedan om till middagen och festen.

Det skulle jag ocksa vilja göra pa ett bröllop utomlands.

Min mamma har tva folkdräkter som hon och mormor har sytt. En fran Blekinge och en fran Bohuslän. Jag minns när jag konfirmerades och kom ut ur kyrkan och där stod de!
Mormor och mamma i folkdräkter!
Jag ville sjunka genom jorden. När jag var 14 ar var det inte coolt med mammor i folkdräkt. Nu skulle jag antagligen göra samma sak själv, fast kanske varna innan...

Tyvärr tror jag att spanjorerna skulle ha svart att första att det faktiskt är en högtidsdräkt eftersom de svenska folkdräkterna ser ganska bondska ut. Pakistanskan sag naturligtvis superelegant ut i sidenbyxor, kaftan, sjal och guldsmycken.

Nja, man bär ju en liten silverbroch i alla fall.

Jag skall pa ett bröllop i Madrid i februari, vi far se om jag vagar...

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om Sverigedräkten.

2 kommentarer:

Stora Morran sa...

Nej nej nej. Sverige dräkten kan du inte ha. Jag har också varit inne på folkdräkt länge men frågan är vilken man skulle välja. Superbra att ha en sån dräkt då har man ju sin festdräkt klar.

Våga! Strunta i de dryga spanjackerna

Blancaflor sa...

Nej, jag är ocksa skeptisk till Sverigedräkten. Jag tror det blir mormors ifran Bohuslän.
Nu maste jag bara vaga... :)