torsdag, juni 08, 2006

Sommar, sommar, sommar...

Vårens och sommarens ankomst till Spanien är inte densamma som då sommaren kommer til Sverige. Inga "läsarnas vårtecken" i tidningarna, inga fantasifulla väderprognoser för hela sommaren eller en markant skillnad i hur mycket tid folk tillbringar utomhus. Vinter, vår, sommar och höst följer varann nästan omärkligt.

Jag behöver aldrig ha dåligt samvete för att jag drar för gardinerna och tittar på film då det är strålande sol och 28 grader varmt. Jag behöver aldrig ha en plan B om det regnar under lördagens grillning. Jag behöver inte hoppas att det blir en fin sommar - för det blir det alltid.

Men jag älskar sommarkulturen (eller kanske snarare sommarkulten) vi har i Sverige. Sommarpratare, Allsång på Skansen, obligatorisk grillning vid varje fest, kubb, lådvin och det eviga talet om vädret och semestern.

Sommar, sommar, sommar...lalala lala lalaaa

4 kommentarer:

Lisa and Anders sa...

Schysst blogg, Blanca! Spana även in min;)

Blancaflor sa...

Vad trevligt att höra! Skall kolla in din blogg.

Anonym sa...

Oh, så härligt det låter med vädret, just det där att alltid veta att det kommer att vara fint väder...mmm!

Blancaflor sa...

Sandra: Japp, det är verkligen skönt att alltid kunna räkna med vädret.